Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt Upptåg ska minska trängseln

Publicerat fredag 11 april 2008 kl 06.37
Fler tåg behövs

I höst kommer ett nytt Upptåg att sättas i trafik. Upplandsnytt har tidigare berättat om att det ofta trångt på Upptågets avgångar mot Tierp och Gävle på eftermiddagarna. Nu senast, förra fredagen var det så fullt på avgången kl. 15.19 att folk blev kvar på perrongen. Det säger studenten Martin Linderstad från Örbyhus, en av dom dagliga resenärer som nu börjar ledsna.

- Jag fick stå hela vägen till Örbyhus och det har jag inte varit med om tidigare. Vad jag tror så fick inte alla ens plats på tåget från Uppsala. Det blev folk kvar på perrongen, säger Martin Linderstad, från Örbyhus, en av dem som reser dagligen med Upptåget.

Problemen med smockfulla eftermiddagsavgångar på Upptåget mot Tierp och Gävle fortsätter. På Upplands Lokaltrafik är man välmedveten om problemen och till hösten kommer ett nytt tåg att förstärka flottan.

- Vi får ett tåg till nu till hösten, säger Mats Wåhlberg, vd för Upplands Lokaltrafik.

Men han skulle vilja hyra fler tåg för att klara pendlarntätheten på eftermiddagarna.

- Om vi får pengar från våra ägare så skulle vi vilja hyra ytterligare två eller tre tåg och då får vi de dubbeltåg som efterlyses på eftermiddagsavgångarna. Men då är vi styrda av att landstinget skjuter till pengarna för själva kan vi inte bekosta det.

Det skulle alltså behövas två eller tre tåg, men till det krävs mer pengar från ägarna det vill säga landstinget i Uppsala län. Biljettintäkterna som står för 70% räcker inte, trots att biljettpriserna höjdes för inte så länge sedan.

Landstingsrådet, Erik Weiman (m) är tveksam till att bekosta fler tåg innan han sett vad det nya tåget ger för resultat.

- Vi måste också ta ansvar för landstingets och Ul:s ekonomi. Det vi först ska göra är att analysera effekterna av det nya tåget. Men sedan får vi se, det handlar hela tiden om att bedöma hur tågtrafiken kan och ska utvecklas med bibehållen kostnadseffektivitet, menar han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".