Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Arlanda

Utbyggnad kräver mer kollektivtrafik

Publicerat måndag 14 april 2008 kl 12.04

Luftfartverket planerar att bygga nya butiker och runt 4 000 arbetsplatser på Arlanda flygplats, och kontoren ska ligga i direkt anslutning till terminalbyggnaderna. Men planerna kan innebära problem för flyget då verksamheten redan idag ligger på gränsen till de utsläpp som tillåts. Jan Lindqvist är informationschef på Arlanda flygplats:

- Det är jätteviktigt för oss när vi gör detta, att vi har kontroll på hela tiden hur mycket kollektivtrafik vi kan öka på flygplatsen, och hur vi kan sätta villkoren för de här hyresgästerna.  Hur mycket parkeringsplatser det finns, eller snarare inte finns, kopplat till de här fastigheterna. Det bygger på ett ökat kollektivtrafiknyttjande, och även ökad kollektivtrafiktrafikering.

Om några år kommer de här miljökraven att bli tvingande, vad händer om ni inte klarar att hålla er under taket då?
- Det måste vi göra helt enkelt, säger Jan Lindquist.

Flyget står för 45 procent av koldioxidutsläppen och trafiken till- och från flygplatsen för drygt 50 procent enligt LFV som driver Arlanda.

Flygplatsen har redan idag svårt att klara miljökraven, och fler arbetsplatser på Arlanda kan innebära fler bilresor.

- Vi funderar ju till och med på om biltullar skulle vara ett bra alternativ här på flygplatsen. Vad vi vill göra är ju att styra över fler som har möjlighet att åka kollektivt att göra det.

För Sigtuna kommun är det självklart att tillåta bygget, nya kontor och butiker är bra för kommunen. Istället kräver politikerna bättre kollektivtrafik, för att utsläppen inte ska slå i taket. Det gäller framförallt där det idag inte finns järnväg - Anders Johansson är socialdemokratiskt kommunalråd:
- Nu måste någon ta ett helhetsansvar för det här och det tycker jag egentligen att regeringen borde ta på sig.

Vad ser du då för åtgärder att på kort sikt minska biltrafiken till Arlanda?
- Det handlar om bussar som drivs med miljövanliga bränslen framförallt, det är det man kan göra först. Det kommer gå ganska snabbt om viljan finns. Nu måste de här besluten fattas, taket är redan spräckt.

Men om det uppstår en konflikt mellan fler arbetsplatser och flyget så är valet för LFV enkelt:
- Vi planerar att det inte ska bli det, men skulle det någonsin uppstå den situationen så prioriterar vi förstås flygtrafiken, säger Jan Lindqvist på LFV.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".