Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Julkalendern del 17: Hissen i städskrubben
Landstinget

Dålig remisshantering i sjukvården

Publicerat måndag 16 juni 2008 kl 06.50

Socialstyrelsen har i en ny rapport kommit fram till att det finns flera allvarliga brister när det gäller hur remisser hanteras inom sjukvården i Uppsala län.

Landstinget har ju tidigare kritiserats i uppmärksammade fall, där patienter till och med avlidit efter miss i hanteringen. Och efter en tillsyn så slår nu Socialstyrelsen ned på flera punkter där landstinget måste bli bättre, bland annat när det gäller direktiv och uppföljning, säger Lena Gabrielsson på Socialstyrelsen.

– Det är ju ett krav att vårdgivaren ska utfärda direktiv och sedan också följa upp hur verksamheterna hanterar sina remisshanteringsrutiner. Tyvärr är det nog så att man ute i verksamheterna inte har kännedom om de regler som gäller, säger Lena Gabrielsson.

17 enheter fördelat på 10 olika kliniker på Akademiska sjukhuset och Enköpings lasarett har ingått i Socialstyrelsens tillsyn. Bland annat fann man vid drygt en tredjedel av enheterna att det saknas skriftliga direktiv, dvs att de som utfärdar remisserna inte skriftligen fått reda på av sin arbetsgivare exakt hur de ska gå tillväga när de ska skicka och ta emot remisser. Remisser hanteras ju hela tiden på klinikerna, därför är det här anmärkningsvärt, menar Lena Gabrielsson:

– En remiss kan komma bort på hur många sätt som helst. Det finns alltid förbättringar att göra.

Det fanns också stora brister i hanteringen av så kallade utgående remisser, alltså när en klinik skickar en remiss till en annan. Det var få som egentligen hade koll på hur de sedan skulle göra för att bevaka att den kommit fram, att den behandlas och att det sedan sker saker i just det ärendet.

Det här är ganska vanligt, enligt Lena Gabrielsson, och Upplandsnytt rapporterade bland annat förra året att landstinget kritiserats efter att en 65-åring avlidit i lungcancer pga försenad diagnos, just efter en miss i remisshanteringen.

– Någon riktigt bra systematisk bevakning av att remissvar kommer tillbaka inom godtagbar tid saknades på väldigt många ställen. Det var bara 3 av 17 enheter som hade detta på ett tillfredsställande sätt, säger Lena Gabrielsson.

– Det är allvarligt, för där finns ju de här patientsäkerhetsriskerna. Där tappas patienter lätt bort.

Torbjörn Söderström är chefsläkare på Akademiska sjukhuset. Han medger att det inte ser bra ut, men menar att man nu genomför en hel del förändringar:

– Nu vet jag ju att vi kommer att bli mycket bättre eftersom vi internt går över från ett pappersbaserat remissystem till ett elektroniskt, säger Tommy Söderström.

Hur kommer det sig att man inte haft direktiv på samtliga enheter?

– Jag kan inte svara på det. Jag har sett i rapporten från Socialstyrelsen att man på många enheter haft muntliga direktiv. Det kan vara så att man trott att det har räckt med det. Men så är det ju inte. Direktiven måste vara skriftliga.

 Men är det inte anmärkningsvärt att det sett ut så här?

– Ja, Socialstyrelsen har ju anmärkt på detta. Och jag kan väl inte göra annat än att hålla med om att det kunde ha varit bättre.

 Kommer det nån gång att bli perfekt?

– Nej. Den dagen man tror att man har det perfekta systemet ligger man illa till, för att då har man slutat att försöka förbättra sig, säger Torbjörn Söderström.

Socialstyrelsen kritisk

Socialstyrelsen granskade remisshanteringen inom totalt 17 enheter fördelat på 10 olika kliniker.
Det landstinget nu måste göra är:
  1. Definiera vårdgivar- ansvaret - dvs att alla verksamheter ska känna till vem som är ytterst ansvarig för den vård som ges.
  2. Ge alla verksamheter de direktiv som gäller för hur remisserna ska hanteras på ett patientsäkert sätt.
  3. Se till att samverkan mellan enheterna fungerar så att det i förlängningen leder till att remisshanteringen fungerar bättre.
Landstinget har till den 15 oktober på sig att redovisa vad man gjort för att åtgärda bristerna i remisshanteringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".