Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Egna märken minskar valfriheten

Publicerat tisdag 29 april 2003 kl 11.06
Mathandlarnas egna varumärken minskar konsumenternas valfrihet, det fastslår nu de nordiska konsumentorganisationerna.
De är oroade över anonymiseringen som handlarnas egna märkesvaror medför. Därför kräver man nu att producenternas namn och information om varornas ursprungsland ska finnas på alla förpackningarna från handelns egna varumärken. Konsumentorganisationerna tycker att kunderna ska ha rätt att kunna välja bort vissa produkter från vissa länder eller vissa producenter, val som nu styrs av handeln.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.