Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Uppsala

Kritiken tätnar mot tomgångskörning

Publicerat fredag 22 augusti 2008 kl 07.11

Tomgångskörning är ett stort problem. Det menar Naturvårdsverket, för luften och för klimatpåverkan.

Upplandsnytt berättade tidigare i veckan om klagomål mot att många bussar står på tomgång vid Resecentrum i Uppsala - men även bland chaufförerna finns de som vill minska det här. Henrik Åström är en av dem.

– Det är inte meningen att man ska stå på tomgång. Man ska stå nån annanstans och inte ens vara här. Desutom har jag räknat ut att jag står ivägen och dessutom står jag på tomgång är det inte bra för miljön som är dålig på kungsgatan ändå, säger Henrik Åström

Men många busschaufförer bryter ändå mot regeln att inte stå längre än en minut på tomgång. Och det trots att regeln funnits i 19 år. Och om bussar på en station står på tomgång större delen av dagen får det konsekvenser, säger Mats Björsell, miljöekonom på naturvårdsverket.

– Då får man förhöjda halter av dieselavgaser och det vet vi att de inte är nyttiga. Så bor det folk i närheten kan de kan de utsättas för förhöjda risker för akuta sjukdomar eller på lång sikt, cancer.

– Från polisens sida så upplever vi inte att det är något större problem det här med tomgångskörning, säger Mats Östman vid polisen i Uppsala.

Han har varit trafikpolis i 16 år men bara en gång stoppat någon som stått för länge på tomgång. Och han säger att polisen måste prioritera.

– Och då lägger vi våra resurser på trafikfarliga miljöer och då blir det inga riktade insatser mot bussar som står på tomgång. Naturligtvis sker en och annan rapport om året på just tomgångskörning. Men då är det snarast en patrullerande polispatrull som observerat något och gjort ett ingripande.

Och det här, får konsekvenser säger Mats Björsell på Naturvårdsverket.

– Det kan göra att vi får statistiskt fler sjukdomsfall, exempelvis cancerfall, därför att vi har många bilar som står och puttrar och får för höga halter i tätorterna. Det är inte bra. Samtidigt får man ha förståelse för att varje enskilt fall är av mindre betydelse. Men tillsammans så blir det här ett problem, säger han.

Maria Jansson
maria.jansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".