Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Risk för färre tåg Uppsala-Sala

Publicerat fredag 22 augusti 2008 kl 16.18
Oklart om någon vill betala för tågen

Det kan bli färre tåg på sträckan Uppsala-Sala från och med nästa sommar. Orsaken är att statliga bidrag till den regionala tågtrafiken försvinner, och det är i nuläget oklart om de lokala politikerna kommer att skjuta till några pengar.

- Tråkigt, väldigt tråkigt. Jag åker varje morgon och eftermiddag till och från jobbet, så det blir jobbigt om de tar bort tågen, säger Karin Nunes.

- Jag tycker man kan behålla de turer man har, för annars blir det väldigt svårt med resor mellan de små orterna, säger Maggie Larsson.

Nej, de som reser mellan Uppsala och Sala gillar inte tanken på färre turer. Det kan bli följden när staten från och med juni nästa år, drar tillbaka nästan sjutton miljoner kronor per år från den regionala tågtrafiken i Mälardalen. Och om inte länets politiker tillsammans med övriga politiker i regionen, går in och betalar mellanskillnaden kan det alltså gå än färre tåg. Ett alternativ som diskuteras är att ersätta tåg med buss, något som de som reser inte gillar.

- Tar för lång tid, då måste man åka tidigare och det är jobbigt. Det är bra att det finns tåg, det är miljövänligt och det är inte bussar, säger Maggie Larsson.

- Det blir väldigt långa dagar, buss två timmar om dagen, det blir man less på, säger Alexander Johansson.

Beslutet att dra tillbaka de statliga pengarna fattades redan hösten 2005, och nu i höst måste alltså länets politiker fatta beslut om tågsträckans framtid.

Erik Weiman är landstingsråd för moderaterna och han vill inte lova mer pengar.

- Det finns ganska många frågor vi måste klara ut innan vi sätter ner foten när det gäller den här trafiken. Det viktiga är att vi löser det här tillsammans, men övriga landsting och övriga kommuner. Jag tycker det är en väldigt viktig tågsträcka att trafikera, men det får inte ske till vilket pris som helst, säger Erik Weiman.

Maria Jansson
maria.jansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".