Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Arlanda

Arlandaterminal har läckt i flera år

Publicerat onsdag 27 augusti 2008 kl 07.09

Problemen med regn som läcker in på terminal fem på Arlanda är mer omfattande än vad man tidigare känt till. Som Upplandsnytt berättat har det den senaste tiden regnat in bland annat i bagagehallen, vilket beror på en pågående ombyggnation. Men Börje Ohlsson, som arbetar vid tullen, säger att problemen med regnläckage pågått i fyra år.

– Ja, det har det varit. Det kan ha varit längre också. Både här och i ankomsthallen, säger tulltjänstemannen Börje Ohlsson.

Och ni har påtalat det för Luftfartsverket?

– Ja, det har vi gjort. Men det har inte hänt nånting.

Upplever ni det här som ett problem?

– Ja, det gör vi. När det regnar in, säger Börje Ohlsson.

I går i Upplandsnytt kunde vi berätta att det vid regn läcker in vatten på Arlanda, inte bara i bagagehallen utan också i tullens lokaler. Matsalen, pentryt, visitationshallen, bägge förhörsrummen och till och med elcentralen har varit drabbad. Det hela beror på en pågående ombyggnation som ska vara klar om ungefär en månad.

Men nu visar det sig alltså att det inte enbart är den senaste tiden som lokalerna haft problem. Enligt de vi träffar har det läckt in vatten vid olika tillfällen under flera år. Men Peter Bohman, som är terminalchef vid Arlanda, säger att några larm om inläckage tidigare år inte kommit in till honom.

– Vi träffade tullen i dag. Och när vi träffade dem så fick vi höra på plats att det har varit problem under flera år. Det var uppgifter som jag inte kände till sedan tidigare, säger Peter Bohman.

Varför har inte du känt till detta?

– I den kommunikation vi har med tullen så har vi inte fått signaler om att det här är ett stort problem. Nu har vi fått den signalen och det vi kan göra är att nu titta på och ta allvarligt på de här uppgifterna.

Och efter att Upplandsnytt kontaktat terminalchefen Peter Bohman om de mångåriga problem som tullens anställda upplevt så har han nu beställt en utredning. Samtliga ärenden som handlar om inläckage av vatten ska ses över och sammanställas för att se vad som gått fel tidigare, och man ska också undersöka varför inte informationen kommit fram ordentligt.

– Till att börja med får vi ha en tätare dialog med tullen om de här frågorna så att vi får information. Och i nästa läge, när vår egen organisation tittar på frågan ska vi säkerställa så att jag också får informationen, säger Peter Bohman.


Lari Honkanen
Alexander Gagliano

alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".