Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppsala kommun missköter upphandlingar

Publicerat onsdag 7 maj 2003 kl 07.40
Uppsala kommun kan ha förlorat mycket pengar på att upphandlingar skötts för stelbent. Det menar kommunens revisorer, som riktar kritik mot inköpsavdelningen.
Revisorerna hävdar att inköpsavdelningen som regel struntat i anbud från företag som missat att skicka in vissa uppgifter, i stället för att be dem att komplettera uppgifterna. - Det är ju synd att man lägger undan bästa anbud på ett tidigt stadium på grund av någon mindre formell brist, säger Lennart Hedquist, revisionens ordförande. Revisionen har gått igenom flera upphandlingar som kommunen gjort de senaste åren. De handlade bland annat om vilket bolag som skulle sköta klottersaneringen och leverera datorer till kommunen. Enligt revisionen så har inköpsavdelningen haft som rutin att de företag som har glömt eller har låtit bli att skicka in vissa handlingar vid en upphandlign direkt har uteslutits. I ett fall har man bland annat uteslutit en av landets största pc-leverantörer. En annan gång uteslöts nästan hälften av 26 intresserade företag av sådana här formella skäl. Revisorerna menar att risken är stor att kommunen har valt bort de bästa och billigaste alternativen av rent formella skäl och de tycker att kommunen ska ändra sina rutiner till att begära in kompletterande handlingar från dem som inte har lämnat in alla uppgifter i stället för att utesluta dem. - Man kan väl förena en strikt och professionell upphandling med en viss flexibilitet. Gör man det finns det större möjligheter att kunna anta bästa anbud, säger Lennart Hedquist. Uppsala kommun har också tidigare fällts i rätten för att man uteslutit vissa företag för att de inte har skickat in tillräckliga uppgifter. Inköpschefen Bo Elfström vill inte kommentera revisorernas kritk, men kommunens ekonomidirektör Christina Rapp Lundahl säger att man framöver kommer att be företag att skicka in kompletterande handlingar oftare. - Vi ser allvarligt på revisorernas kritik och tar fram riktlinjer för hur vi ska ta in handlingar vid upphandlingar, säger hon. Kontakta reportern: Lisa Helgesson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.