Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Modern teknik försvårar räddningstjänst

Publicerat måndag 8 september 2008 kl 06.46

Räddningsarbetet vid trafikolyckor kan fördröjas av den komplicerade tekniken i moderna bilar. De många olika systemen gör det allt svårare för brandmännen att veta hur de ska klara av säkerheten.

Christer Byström är brandinspektör vid Uppsala brandförsvar:

– Du har nya elsystem, hybridbilar, olika system för de fall bilen slår runt, med kuddar och störtbågar som kan utlösas, säger Christer Byström, brandinspektör vid Uppsala brandförsvar.

– De här vätgasbilarna som kommer, ponera att vi kommer ut på en bilbrand och du har en vätgastank i den som vi inte har en aning om, då kan det blir en rejäl smäll med personskador.

Det blir allt mer komplicerat för räddningstjänsten att klara av säkerheten vid trafikolyckor med moderna bilar. Nya bränslen i bilarna kan ge oväntade bränder, de många elsystemen gör det svårare att göra bilarna strömlösa och kan ge stötar om de hanteras fel. I en modern bil är det inte ovanligt med uppemot tjugo krockkuddar som kan utlösas om man kapar fel balk - farligt för både brandmännen och de som sitter i bilen.

Det är svårt för räddningstjänsten att hinna med att uppdatera sig på alla bilsorter som kommer ut. Hittills har inga olyckor inträffat men osäkerheten kan göra räddningsarbetet långsammare.

– När vi inte riktigt vet vad som finns, vad vi möter, det kan göra att vi får en viss osäkerhet och har vi otur kan det fördröja insatsen, säger Christer Byström.

Miljöhänsyn, pressade priser och större krav på säkerhet ligger bakom den snabba teknikutvecklingen. På brandstationen Fyrislund i Uppsala berättar brandman Alexander Hedlund att vissa av de stora stadsjeeparna nästan inte går att klippa upp om det skulle behövas.

– Det här är ju det starkaste och modernaste som finns idag, och de här skären är inte så mycket hårdare än de hårdaste bilarna. Så nu med boron-stål som har kommit är det precis på gränsen att vi klarar att klippa de bilarna, berättar han.

I Uppsala har brandförsvaret inlett ett samarbete med Motorbranschens Riksförbund och Bil Sweden, där brandmännen ska få kontinuerlig uppdatering om nya bilar och vilka system de har. Ett projekt man hoppas ska spridas till hela Sverige.

– All information ska ut på fältet till dem som jobbar med det här, säger Christer Byström på Uppsala brandförsvar.


Klara Johansson
klara.m.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".