Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dolt näringsliv i Uppsalabild

Publicerat söndag 18 maj 2003 kl 08.50
''En universitetsstad med historiska anor och ett hektiskt studentliv''. Det blev det inte helt överraskande svaret när man undersökte vilken bild boende, besökare och företagare har av Uppsala.
Undersökningen gjordes av det så kallade partnerskap som bildats av bland annat Uppsala kommun, näringslivet och universiteten. Nu vill dom att bilden av Uppsala ska breddas. Eva Sterte är näringslivschef på Uppsala kommun och hon menar att människor generellt sett har en dimmig bild av näringslivet i Uppsala. Därför ska ett nytt projektet, kallat ''Varumärke Uppsala'', startas ska jobba dels för att bredda bilden av uppsala utåt men även inåt, mot boende i kommunen så att fler ska känna sig delaktiga i stadens identitet. Näringslivet, entrepenörsandan, kultur och idrottsliv är exempel på saker som ska lyftas fram. Det är viktigt anser Eva Sterte, inte minst för att företagare ska få argument för att kunna motivera för sina kunder och ägare varför dom väljer att jobba i Uppsala. Den nya bredare bilden av kommunen ska bland annat spridas genom olika evenemang men även via internet. Det är också viktigt med välkommnande skyltar och en allmänt välkomnande miljö. säger Eva Serte även om det kan vara svårt att mäta vilka effekter det ger. - Man kan nog bara mäta när det inte fungerar, för då lägger folk märke till det, säger hon.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.