Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

UL skärper resegarantin

Publicerat torsdag 11 december 2008 kl 05.49

Upplands lokaltrafik har bestämt sig för att vara hårdare med resegarantin. Bara i dom fall då det är UL:s eget fel att tåget är försenat ska resenärerna hädanefter få ersättning.

Vad tycker du om UL:s nya regler? Tyck till längst ner!

– Min kritik mot UL beror på att vi alltid förr har fått kompensation i form av en dagsbiljett när tåget varit försenat. Det har gällt oavsett vad orsaken har varit, säger resenären Ulla Hjelmqvist som reser kontinuerligt med Upptåget.

UL:s resegaranti har varken nu eller tidigare gällt för störningar i trafiken som UL inte själv ansvarar för, som signalfel och problem med spåren. Trots det har UL tidigare valt att i många fall ersätta resenärerna också för den typen av störningar. Men inte nu längre.

– Vi har blivit mer bestämda att hålla oss till policyn. Det hänger naturligtvis ihop med att antalet störningar har blivit fler, säger Nikodemus Kylén, försäljningschef på UL.

Resenären Ulla Hjelmqvist tycker att UL i dom fallen borde kräva ersättning från Banverket för att sen ersätta resenärerna, men det går inte. I så fall krävs ett särskilt avtal inom järnvägssektorn och nåt sånt avtal finns inte idag. Det säger Banverkets informationschef Helena Tilander.

– I februari kommer en lagrådsremiss som ska utreda kvalitetsaspekterna på järnvägen. Det kommer nog att utredas ganska noggrannt, säger hon.

Under tiden är hon kritisk till att UL drar in en del av sina reseersättningar trots att UL inte har ansvaret.

– Jag tycker definitivt inte det ska vara någon skillnad för den enskilda resenären om förseningen beror på infrastrukturfel eller fordonsfel, säger Helena Tilander på Banverket, ett uttalande som UL inte gillar:

– Banverket kan överhuvudtaget inte sätta riktlinjer för vår resegaranti. Det finns i dag ingen överenskommelse mellan oss och Banverket, eller någon annan trafikhuvudman och Banverket, säger Nikodemus Kylén, försäljningschef på UL.

Oavsett orsak så är resenären Ulla Hjelmqvist irriterad över att stå och frysa i väntan på försenade Upptåget utan att få någon ersättning.

– Jag tycker att vi ska få kompensation även fortsättningsvis för det här. Jag tycker det är självklart.

Johan Lindahl
johan.lindahl@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".