Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Knivsta

Missnöje med färdtjänst

Publicerat onsdag 17 december 2008 kl 12.57

För några månader sen bytte Knivsta kommun huvudoperatör för färdtjänsten. Under hösten har klagomålen varit så många att det nu kan bli aktuellt att byta bolag.

Listan över vad resenärerna är missnöjda med är lång, berättar kommunens färdtjänsthandläggare Emir Subasick.

-Dåligt kundbemötande, taxichaufförer som inte hittar fram till rätt adress och kraftiga förseningar.

Trots att den nya entrepenören lovat att ha bilar i beredskap i trakten kommer bilarna ofta från Uppsala, Sigtuna och vissa fall ända från Stockholm.
Konsekvensen av det blir inte sällan förseningar och en egenavgift för resenären som tickar på och blir orimligt stor.

Knivsta kommun har haft flera möten med det aktuella bolaget där man deklarerat sitt missnöje. På måndag är det dags för ett nytt möte. Kommunen ser så allvarligt på problemen att det kan leda till att man river upp avtalet och skaffar en ny entrepenör.

-Det finns olika sätt att gå och jag utesluter inte den möjligheten. Till att börja med ska vi träffas så får företaget presentera åtgärde för att komma åt just det här problemen, säger Emir Subasick på Knivsta kommun.

-Vi är medvetna om problemen och beklagar att resenärer drabbats. Genom att ändra datarutinerna vid vår dirigeringscentral hoppas vi komma till rätta med problemet, säger Taxi 020:s marknadschef Frederick Scholander i en kommentar.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".