Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig koll på miljöbilar

Publicerat onsdag 24 december 2008 kl 07.37

Uppsala kommun har fram tills nu inte haft någon koll på i vilken utsträckning kommunens egna miljöbilar har tankats med miljöbränsle.

Nu har kommunen skaffat ett system som från och med första januari ger en överblick bil för bil. På Naturskyddsföreningen är man kritisk. Länsordföranden Cecilia Carlqvist tycker att kommunen borde ha gjort det här för länge sedan.

– Trovärdigheten för Uppsala kommun blir bristfällig. Jag tycker det är tragiskt att man inte lyckas följa upp vilket bränsle man tankar bilarna med. I dag finns det enkla metoder för det, till exempel genom att ställa krav vid upphandling, menar Cecilia Carlqvist.

Drygt en fjärdedel av Uppsala kommuns fordonsflotta på nästan 450 bilar är miljöklassade. Några är så kallade elhybridbilar men dom allra flesta har motorer som kan drivas med bensin och gas eller bensin och etanol. Miljöfördelarna, i form av lägre utsläpp, uppnås bara om bilarna tankas med miljöbränslet.

Hittills har kommunen inte haft koll på hur bil för bil tankas. Det hela har byggt på att man litat på att medarbetarna verkligen valt till exempel etanol vid tankningen och sedan bokfört detta i körjournalsblocket. Kommunen har bara haft överblick över de totala bränslenotorna.

– Naturligtvis vet vi vilka fakturor som tillhör bensin, etanol, diesel och så vidare. Men det är mer i större klump, nu kan man få det specificerat per fordon. I princip har vi fram tills nu saknat tillförlitliga system för att kontrollera hur det tankas, säger Lars-Erik Andersson, chef för kommunens fordonsservice som förser förvaltningarna med bilar.

På senare tid har priserna på miljöbränsle, framförallt etanol, skjutit i höjden. Sett till kronor och ören blir det alltså dyrare för kommunen att köra miljövänligt.

I rådande bistra tider skulle det kunna få ansvarstagande medarbetare att tanka den billigare bensinen av omtanke, men tills vidare är det i första hand förnyelsebara energikällor som ska driva miljöbilarna, även om det blir dyrare. Att spärra tankkorten så att det bara går att tanka miljöbränsle är inte aktuellt.

Lars-Erik Andersson ser fram emot att få en bättre koll på hur bilarna tankas.

– Med allt resonemang om miljöbilar och klimatförstöringen i allmänhet så är det viktigt att vi har kontroll på våra utsläpp i kommunen, avslutar han.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".