Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barn missar språkstöd

Publicerat fredag 2 januari 2009 kl 05.07
Maj pratar både spanska och svenska hemma

Runt 300 barn i Uppsalas förskolor som vill ha så kallat modermålsstöd, får inte det, trots att kommunen enligt bland annat läroplanen ska ge det.

Modersmålstöd ges till barn som pratar ett annat språk hemma.

Maj Lundequist går på förskolan på Uppsala Montessoriskola. Hennes mamma är från Chile, och hemma pratar de både svenska och spanska. Men under höstterminen fick hon inget stöd i spanska på förskolan, nåt hon saknar:

- Jag tyckte om det. Vi ritade på pappret och så fick man säga spanska ord, berättar hon.

Den här terminen har det inte kommit nån lärare till dig. Vad tycker du om det?

- Tråkigt!

Majs farmor Brita Lundequist, tycker att det är dåligt att stödet försvunnit:

- Det är klart att hon blir sämre i spanska, men framförallt så kan också hennes utveckling i svenska språket på sikt bli sämre. Jag tycker det är alldels självklart att hon ska få undervisning i spanska, säger hon.

I Uppsala i dag är det runt 300 barn i förskolorna som, likt Maj, vill ha stöd i ett modersmål, men som inte får det, det enligt siffror från kommunen.

Engelska, spanska och arabiska är språken där flest saknar stöd, ett stöd man ska få enligt läroplan och kommunala riktlinjer. Förutom språkutveckling, visar forskning att de som fått stöd också klarar grundskolan bättre.

Leena Westberg är chef på modersmålsenheten på Uppsala kommun, hon tycker att situationen är olycklig, även om man gör så gott man kan. Brist på lärare är den främsta anledningen:

- Dels beror det på att ekonomin ser ut som den gör. Vi kan inte anställa hur många personer som helst. Dels kan det vara så att vi inte får några sökande till vissa jobb.

Tycker du ni har en acceptabel nivå på stödet idag?

- I de allra flesta fall, nej det har vi inte, säger hon.

Cecilia Forss är moderat ordförande i barn- och ungdomsnämnden, hon menar att Uppsala ändå är bland de bästa i landet på stödet. Mer pengar blir det inte, utan man får försöka göra arbetet mer effektivt, till exempel korta lärarnas restiderna:

- Vi har ju också satsningen på att vi ska ha dubbelspråkig personal, som kan ha den här funktionen i barngrupperna. Det är ju inte en fråga om merkostnad, utan snarare om vilka krav vi har när vi anställer, säger hon.

Klara Johansson
klara.m.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".