Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industribyggnad med kraftig rökutveckling som följd och spridningsrisk till närliggande fastigheter. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på din lokala P4 kanal.
(Publicerat idag kl 12.35)

Uven fortfarande hotad

Publicerat fredag 2 januari 2009 kl 16.01

Framtiden för Uven-tågen, alltså de som går mellan Uppsala och Norrköping via Sala, Västerås och Eskilstuna, är fortfarande oklar. Som vi berättat tidigare i Upplandsnytt kan det bli färre tåg framöver.

- Det är baserat dels på att det är ganska lite interregionalt resande, som är vårat huvudansvar, men även att man tar sig till långväga resmål på ett bra sätt i det här området och gör det faktiskt även utan den där trafiken, säger Bosse Andersson, utredare på Rikstrafiken.

Rikstrafiken står idag för drygt hälften av kostnaden för trafiken på Uven, ungefär 16 miljoner kronor per år. 2005 förlängdes avtalet, men nu till sommaren går avtalet ut.

Man har inte kommit med något beslut än, men Erik Weiman, Landstingssyrelsens ordförande i Uppsala tror att man kan komma fram till en lösning:

- Jag är övertygad om att vi kommer hitta en bra lösning för trafiken mellan Sala, Heby och Uppsala även i framtiden. Först och främst ska vi utröna hur vi kan lösa det här tillsammans med Rikstrafiken och om det inte fungerar måste vi naturligtvis titta på andra alternativ som står till buds.

När tror du att man kommer fram till ett svar i det här?

- Det kan jag inte svara på idag. I praktiken så pågår förhandlingar mellan länstrafikbolagen och Rikstrafiken och det vore olyckligt att säga för mycket i ett läge där vi fortfarande för diskussioner.

Den största delen av resenärerna åker enligt Rikstrafiken kortare sträckor, och många arbetspendlar.

En av dem som reser på den här sträckan är Sam Helgesson som bor i Kolbäck i Västmanland.

- Jag bosatte mig i Kolbäck just för kommunikationens skull, säger han.

 

Martina Feuer
upplandsnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".