Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler dör i mopedolyckor

Publicerat tisdag 15 juli 2003 kl 07.05
Antalet döda och skadade i mopedolyckor har ökat markant de senaste fem åren.
Vägverkets statistik visar att tolv mopedister omkom i trafiken förra året och nästan 300 skadades allvarligt. Den vanligaste mopedolyckan är att föraren kör omkull - Om till exempel ett barn springer ut på en cykelväg där det är tillåtet för mopeder att köra är risken stor om farten är hög att det blir en olycka, säger Per Halldén biträdande chef på Uppsalapolisens trafikavdelning. En 16-årig flicka fick en rad frakturer efter en mopedolycka vid Ed i Östhammar. Två unga pojkar skadades i en trafikolycka i Järlåsa. Pojkarna åkte på en trimmad moped och krockade med en bil. Det här är bara några exempel på hur det låtit i Upplandsnytt under våren och nu senast i helgen så skadades två unga kvinnor i en mopedolycka i Enköping. Vägverkets riksstatistik visar att antalet svårt skadade i mopedolyckor nära fördubblats under de fem senaste åren. Och enligt Per Halldén så är det de populära EU mopederna, som i bland går betydligt fortare än vanliga mopeder, som ligger bakom det ökande antalet olyckor Förutom den allmänna trafikövervakningen så har polisen numera riktade insatser mot mopedister på områden där de vet att de har varit olycks problem. Det kan röra sig om cykel- och gångbanor i vissa stadsdelar där polisen stannar mopeden och kontrollerar fordonets skick. - Vi provkör mopeden och visar det sig att den går för fort så rapporterar vi föraren för olovlig körning. Under en vecka i våras hade vi bara i Uppsala ett tiotal mopeder som gick för fort, säger Per Halldén.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.