Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora prisskillnader

Publicerat tisdag 24 februari 2009 kl 06.41
1 av 2
2 av 2
Mikael Jacobsson

Kommentera längst ner!

Att välja bilverkstad kan vara en snårig historia, med stora prisskillnader och svårt att veta vad man får för sina pengar. Vad tycker du om det här? Säg din mening här!

En rundringning som Upplandsnytt gjort visar att prisuppgifterna för samma service, kan variera med över 2000 kronor.
- Jag har försökt jämföra priser bland annat på nätet, som man kan göra med andra tjänster och produkter. Men för bilverkstäder tycker jag att det är ganska svårt, säger Sven Alfonsson. Lena Elke, även hon bilägare, håller med.
- Jag tror att de större plockar pengar. De mindre är ofta billigare, jag tror de är mer måna om kunderna, säger hon.

Upplandsnytt har ringt runt till nio verkstäder i länet och jämfört priserna för 6000-milaservice på tre bilmodeller och specificerade vad som skulle ingå i servicen. Vi valde verkstäder som fått grönt ljus av Kontrollerad bilverkstad, och alla visade sig vara auktoriserade på minst ett bilmärke. Resultatet visar att skillnaderna i pris är stora. I vissa fall handlar det om tusenlappar.

Mikael Jakobsson är servicechef på Modins bil i Uppsala, som visade sig vara dyrast i klassen vad gällde service på två av bilmodellerna, men billigast vad gällde den tredje. Som mest var Modins över 2000 kronor dyrare än konkurrenterna.- Jag tror inte att man får samma sak om prisskillnaden är så stor som nästan hälften av priset, utan då är det något som fattas hos dem, att vi gör mer utöver vad de gör. En del ger ett billigare pris och sedan när kunden kommer till dem, då säljer man på mer saker. Vi föredrar att jobba åt andra hållet.

Så det handlar inte om att ni helt enkelt är dyrare?
- Nja, något dyrare kan det ju vara, men när det skiljer så mycket som 50 procent av priset, eller tusen kronor, då är det oftast, skulle jag vilja påstå, att det är något som inte är likadant i servicen, säger Mikael Jacobsson.

Vår rundringning visar att prisskillnaderna även mellan olika auktoriserade verkstäder kan vara stora. Och att som kund veta exakt vad man får för sina pengar kan var svårt. Det säger Terje Eklund på Motormännen och ger följande råd:
- Jämför inte bara priset, utan även innehållet. Hör gärna efter för att se om verkstaden har dåligt rykte. Kolla i Råd & Rön om verkstaden finns med på deras svarta lista. Och se till att få ett skriftligt kostnadsförslag. Hittar man en bra fristående verkstad, som man litar på och som dessutom är betydligt billigare, då ser jag ingen anledning till att inte välja den.

Måna Degerman
mana.degerman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".