Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Struntar i fast pris

Publicerat tisdag 24 februari 2009 kl 17.18

En obehaglig överraskning i form av ett dyrare pris än överenskommet, det är det vanligaste problemet som kunder hos bilverkstäder vänder sig till Konsument Uppsala med. 

Det är stora prisskillnader mellan olika bilverkstäder i länet. Det visar en rundringning som Upplandsnytt har gjort.

Det kan skilja så mycket som över 2000 kronor i pris för samma service, mellan olika auktoriserade verkstäder.

Eva-Lena Schweitz på Konsument Uppsala, är inte förvånad. Men det vanligaste problemet är, enligt henne att verkstäderna kräver mer betalt än det pris som de har kommit överens med kunde om i förväg.

- Ett fast pris får inte ändras. Det är ett fast pris som jag och verkstaden har kommit överens om. Är det så att verkstaden har öppnat bilen och plockat bort massa grejer, och man säger att nu kan jag lätt komma åt den här grejen med som behöver bytas, då ska säljaren ringa upp mig.

- Reglerna säger så här, om företaget har åtgärdat bilen med något jag inte vill, då är dom skyldiga att sätta tillbaka den gamla delen utan att ta betalt. Men det är svårt att få igenom eftersom ord står mot ord, säger Eva-Lena Schweitz.

Måna Degerman
mana.degerman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".