Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flytt hotar integration

Publicerat torsdag 26 februari 2009 kl 06.05

I veckan började introduktionskursen för nyanlända invandrar- och flyktingelever, IVIK, i nya lokaler på Johannesbäckskolan, och lärarna oroas för elevernas integration.   

Hälften av eleverna som tidigare gick med andra 16 till 20-åringar på Celisusskolan kommer nu att delas skolgård med barn mellan 6 och 9 år. Eva Ekström, lärare i svenska som andraspråk, är oroad över att IVIK-eleverna inte längre kommer ha samma möjligheter att träffa jämnåriga svenskar.

– Dom åt tillsammans med svenska ungdomar i samma matsal och genom olika föreningar och genom idrotten, så dom hade en del del kontakter.

Nej, någon integration kommer det ju inte bli tal om nu menar Eva Ekström. När elevantalet på IVIK-programmet inte längre rymdes på Celsiusskolan, tvingades hälften att flytta. Men vistelsen på Johannesbäckskolan är bara temporär. Efter sommaren går flyttlasset igen, men vart vet inte personalen än.

Men Elisabeth Ingelsson, lärare i svenska som andraspråk, hoppas att integreringen med svenska ungdomar kommer att bli möjlig igen.

– Vi vill att våra elever naturligtvis ska ha kontakt med ungdomar i sin egen ålder som känner till Sverige och det svenska samhället och språket.

Per Pettersson, som jobbar med en utredning som omfattar IVIK-programmet, håller med om att det är viktigt att nyanlända ungdomar integreras med jämnåriga, därför kommer IVIK-programmet att till hösten portioneras ut på flera gymnasieskolar i Uppsala. Meningen är att eleverna ska gå på den gymnasieskola som har en linje dom sedan vill gå på.

– Motivationen ökar att lära sig svenska språket, kanske lite snabbar, och att vi får en större fördelning av den här ungdomsgruppen på flera gymnasieskolor än vad vi har idag.

Men både Elisabeth Ingelsson och Eva Ekström ser problem med att fördela eleverna på allt för många skolor.

– Det blir ju ett stort arbete för varje skola som ska ta emot dom här eleverna för man måste verkligen göra en alldeles extra satsning för att jobba med integration.

Audrey Erath
audrey.erath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".