Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"De lurar på varor"

Publicerat tisdag 17 mars 2009 kl 06.55

Det blir allt vanligare att konsumenter blir pålurade dolda abonnemang när de tackar ja till erbjudanden på nätet. Har du råkat ut för något liknande? Berätta här!

Hos konsument Uppsala har klagomålen ökat kraftigt de senaste månaderna. Anettes 18-åriga dotter tackade ja till ett erbjudande om tandblekningsmedel för 1 krona. Vad som inte framgick tydligt var att hon också band upp sig för ett abonnemang på bantningspiller. Mamman Anette i Uppsala är mycket kritisk till företaget Better life’s metoder:
- Det var väldigt luddigt utformat alltihopa, säger Anette.

Vad tycker du om det här?
- Jag tycker det är hemskt att de lurar på varor på folk på det här viset och dessutom inte svarar på våra mail eller telefonsamtal. Det tycker jag är jättedåligt.

Det var först efter någon månad som det dök upp fakturor på ett abonnemang av bantningsmedlet Lepigen, och några dagar senare kom även burkarna. Istället för 1 krona plus frakt skulle Anette betala 1 200 kr enligt fakturorna. Men ångerrätten på 14 dagar var då redan förbrukad enligt företaget Better Life och tandblekningsmedlet som allt började med kom aldrig.
- Nej, det fick vi aldrig, säger Anette.

Men Anettes dotter är långt ifrån ensam. Konsument Uppsala har de senaste månaderna fått in omkring 35 anmälningar om olika dolda abonnemang, och företaget Better life är välkänt hos Konsumentverket. Närmare hundra anmälningar har kommit in mot företaget sen september förra året. Företaget riskerar nu böter om man inte ändrar sin marknadsföring. Kristin Holst är jurist på Konsumentverket:
- Vi tycker att den är vilseledande. Det är inte tydligt att man ingår ett abonnemang och det är även vilseledande när det gäller priset.

När man ringer företagets kundtjänst är väntetiden lång, först efter 40 minuter kom jag fram till kundtjänst och till slut får jag prata med Jonas Helwig som är marknadsansvarig på Better life:
- De som inte uppfattat att det är ett abonnemang får vi helt enkelt kompensera.

Vad kan det handla om för kompensation?
- Det vet jag inte just nu. De får gärna höra av sig till oss.

Men många som varit i kontakt med företaget för att bli av med abonnemanget är inte nöjda. Anmälningarna mot Better life är också omfattande hos Allmänna reklamationsnämnden. Där har 89 anmälningar mot företaget kommit in, de allra flesta i år. Torsten Palm är pressansvarig på Allmänna reklamationsnämnden:
- Det är stora siffror, ovanligt mycket på kort tid.

Av de ärenden som är avgjorda hittills i Allmänna reklamationsnämden har kunderna fått igenom sitt krav.

Ann-Charlotte Carlsson
anncharlotte.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".