Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Aleris kan ha brutit avtal

Publicerat torsdag 19 mars 2009 kl 05.24
Äldreboendet Tavastehus i Uppsala. Foto: Mårten Nilsson / SR Uppland

En oanmäld inspektion som Uppsala kommun gjort på äldreboendet Tavastehus i Ekeby i Uppsala visade på sådana brister att kommunen menar att det kan handla om ett avtalsbrott från vårdbolaget Aleris som driver boendet.

Trots att kommunen under ett halvår krävt att få en lista på alla incidenter som inträffat på boendet, så har Aleris inte kommit in med en sån. Gunilla Åhlander på Uppsala kommuns äldrekontor:

- Det här stämmer inte med det vi har i avtalet, så vi ser ju det som allvarligt. Är de så som det framkommit här så är det en form av avtalsbrott. Så allvarligt är det, säger Gunilla Åhlander.

Tavastehus äldreboende består av 16 platser för dementa, fördelade på två våningsplan. För ett år sen slog en anhörig larm till kommunens äldrekontor om att Aleris minskat nattbemanningen i huset från två personer till en. Men Aleris regionchef har i brev till kommunen försäkrat att det inte skett nån försämring av vården.

För att skaffa sig en bild av det begärde äldrekontoret i höstas en redogörelse för alla incidenter som inträffat på boendet nattetid, till exempel då nån ramlat ur sängen och slagit sig. Men en sån redogörelse har Aleris fortfarande i dag inte kommit in med, trots att sex månader har gått.

För några veckor sen gjorde äldrekontoret en oanmäld inspektion. Och den person som var i tjänst den natten gav en helt annan bild än Aleris regionchef. Den anställda uppgav att enbart hon hade skrivit uppemot 15 avvikelserapporter om olika incidenter som inträffat, men att hon aldrig fått nån återkoppling på dem och heller aldrig blivit tillfrågad av ledningen hur arbetet fungerar efter neddragningen av nattpersonal.

Hon säger också att den hjälp från annan personal som regionchefen hävdat att det går att tillkalla inom 20 minuter vid behov, i själva verket tar betydligt längre tid än så. Den anställda menade själv att hon inte bedriver en god och säker vård under nuvarande förhållanden.

Aleris regionchef Elisabeth Kjettselberg:

- Det är ju den medarbetarens uttalande.

Har hon fel?

- Jag tänker inte gå in på om medarbetaren har fel, det är ju alltid hennes upplevelse så klart.

Varför har då Aleris inte lämnat in de uppgifter över inträffade incidenter som kommunen begärt?

- Där har vi missuppfattat och ska nu på ett bättre och tydligare sätt rapportera.

Anser ni att ni gjort er skyldiga till avtalsbrott?

- Nej. Självklart har vi tagit till oss av kritiken och kommer också redovisa det som äldrekontoret har efterfrågat, säger regionchef Elisabeth Kjettselberg.

Gunilla Åhlander, uppdragschef på Uppsala kommuns äldrekontor:

- Vi vill ha en förklaring på det här ifrån ledningen, vad är det som hänt?

Kan det blir tal om att avbryta kontraktet?

- Det kan jag inte säga nu, det här är en pågående utredning, säger Gunilla Åhlander.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".