Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunen medger fel

Publicerat fredag 17 april 2009 kl 05.16

Uppsala kommun medger nu att barn och ungdomar blivit felaktigt placerade i särskolan.

Det i kommunens egen utredning som sattes igång efter Upplandsnytt granskning av särskolan för ett år sedan.

Särskolan är till för de barn som bedöms inte kunna nå grundskolans kunskapsmål beroende på att de har en utvecklingstörning. Så står att läsa på kommunens hemsida.

Men nu visar alltså kommunens utredning, som upplandsnytt tagit del av, att detta inte följts fullt ut. Flera barn och ungdomar har alltså varit felplacerade.

För ett år sedan granskade Upplandsnytt särskolan i Uppsala. Då kom det fram att antalet elever som på föräldrars begäran skrivits ut från särskolan mer än fördubblats under en treårsperiod i Uppsala.

Föräldrar till dessa elever berättade då om att kommunen varit dålig på att informera de om hur särskolan påverkar barnets framtida utveckling och hur den kan begränsa skolgången.

I vår rapportering vittnade också personal inom särskolan om att flera barn och ungdomar varit felplacerade och istället skulle ha gått i ordinarie grundskola eftersom de redan då klarade många av grundskolans kunskapsmål. Ansvariga stod då frågandes till det här och efter vår granskning startades en utredning.

I rapporten konstaterar utredaren att de tidigare särskoleeleverna som numera alltså går i ordinarie grundskola och gymnasieskola presterar i nivå med sina klasskamrater vad gäller betygsresultat. Elever utan utvecklingsstörning har alltså felaktigt gått i Uppsalas särskolor.

Kommunen skickade en enkät till 32 föräldrar som valt att skriva ut sina barn från särskolan. Enkäten besvarades av närmare två tredjedelar, och syftet med den var dels att försöka kartlägga vad dessa utskrivna elever gör idag, dels vilket som var det vanligaste skälet till utskrivningen.

Svaren visar att de allra flesta i dag går i vanlig grundskola eller gymnasium, en har arbete och i svaren kan man konstatera att barnet anses av föräldrarna kunna få en bättre framtid i vanlig skola och att barnet inte längre har ett behov av särskola.

Kommunen konstaterar slutligen i rapporten att av elevernas nuvarande betyg att döma är uppenbart att en del som tidigare varit särskoleelever i dag klarar av den allmäna skolan.

Alexander Gagliano
alxander.gagliano@sr.se

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".