Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många problem bakom dåliga lastbilsbromsar

Publicerat onsdag 20 augusti 2003 kl 17.53
Återigen visar siffror från Bilprovningen att bromsarna på yrkestrafiken är dåliga, bland länets bussar fick 20 procent anmärkning. Bland de tunga lastbilarna fick var tredje anmärkning för att bromsarna är för dåliga.
-Det är ju inte livsfarliga fel, det är att det inte klarat bilprovningens normer, så man får hem och justera bromsarna. Men så ska det inte se ut, säger Torbjörn Heierson, ombudsman för ABC-åkarna. Enligt honom finns det flera orsaker till de dåliga bromsresultaten. Utvecklingen av lastbilsbromsarna har inte gått lika fort som på personbilar. Lastbilen skickas också hem med en anmärkning om en broms på ett av så många hjul inte fungerar. Ett fel som inte märks i förarhytten eftersom det går att få stopp på lastbilen. En annan orsak till att många lastbilar skickas hem är att besök på verkstäderna är dyra. - Man kör till bilprovningen, och låter dom göra felsökningen. Går det igenom är det bra, går det inte bra, jadå rättar man till det, säger Heierson. Förra året skickades 28 procent av de tyngre lastbilarna i Uppsala län hem med anmärkning på bromsarna - och siffrorna är dåliga i hela landet. Magnus Ehrenstråhle, vd för bilprovningen, säger till Upplandsnytt att det är skandal att inte mer händer men menar att det är lika mycket tillverkarna och de som köper åkeritjänsterna som bär ett ansvar. Tillverkare, vägverket och åkeribranschen har tillsammans startat ett projekt som heter XTB- xtratestade bromsar, som kan leda till bättre resultat i framtiden.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.