Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

BO kritiserar kommunen

Publicerat fredag 17 april 2009 kl 17.06

Barnombudsmannen i Uppsala riktar nu kritik mot kommunen och ser mycket allvarligt på att barn och unga i flera år varit felplacerade i särskolan.

Uppsala kommun medger i en färsk utredning att flera barn och unga felplacerats i särskolan, en utredning som startades efter Upplandsnytts granskning av särskolan förra året.

Ida Bylund Lindman är Barnombudman i Uppsala:

-Det är ju otroligt kränkande för de barn som tas ifrån rätten att gå i en vanlig skolan som de skulle kunna gå i. Det strider ju mot allt som kommunen vill uppnå och mot FN:s barnkonvention så det tycker jag inte bara är beklagligt. Det är fruktansvärt.

Efter att Upplandsnytt för ett år sedan uppmärksammade problemen kring vilka som går i särskolan, beslutade kommunen att själv utreda situationen. Nu när utredningen är färdig står det klart för kommunen att flera elever i Uppsala har gått i särskola fast de inte skulle ha gjort det.  Det är något som barnombudsmannen i Uppsala känt till då oroliga föräldrar har hört av sig till henne.

-  Många föräldrar känner sig vilsna kring det här med utredningar av barnet och var barnet egentligen hör hemma när det inte kanske fungerar i den vanliga skolan.

Men om du har haft vetskap om det, vad har du kunnat göra under tiden?

- Jag har inte lyft frågan till en högre nivå ännu. Det är svårt att lyfta en fråga baserat på några enstaka fall där man har haft kontakt med föräldrar. Så det är bra att granskningen gjordes från början.

I Upplandsnytts granskning kunde vi höra föräldrar som varit tveksamma till att skriva in sina barn i särskolan men som ändå gjort det efter att skolpersonal hotat med att annars inte kunna erbjuda hjälp i den ordinarie skolan. Det tror Ida Bylund Lindman är en av orsaken till felplaceringarna.

- Men sedan tror jag också att det är väldigt viktigt att satsa resurser på att  göra bra utredningar, så att man verkligen visar om barnet är särskolemässigt eller ej, säger hon.

Lena Hjalmarsson Berg är en av de i Uppsala som bedömer om ett barn hör till särskolan eller inte. Hon ställer inte heller upp på intervju förrän hon presenterat rapporten för politikerna i nästa vecka. Men hon kan idag förklara en del av felplaceringarna.

Dels handlar det om att elever med diagnosen autism fram till för några år sedan hade automatisk rätt till särskola, något de inte har i dag. Och dels handlar det om elever med svår social problematik som är svåra att utreda. Det kan under utredningarna ses som att de hör till särskolan, men sedan, när livet har kommit på rätt köl igen, har de utvecklats och kan fungera i allmän skola.

Ansvarig politiker moderaten Cecilia Forss vill inte kommentera utredningen förrän hon fått en muntlig presentation av utredningen i nästa vecka.

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".