Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Risker med civilflygplats

Publicerat måndag 25 maj 2009 kl 05.47

Förespråkarnas argument om att en civilflygplats på Ärna i Uppsala skulle ge näringslivet i regionen ett rejält uppsving är överdrivna. Det anser forskaren Peter Wikström som bereder beslutsunderlag till regeringen kring näringslivsfrågor vid myndigheten för tillväxtanalys och som har tittat närmare på Ärna.

Han menar också att flygplatsen, om den inte bär sig, kan bidra till att kommunen, i värsta fall, tappar fart i sin näringslivsutveckling.

- Med tanke på att den regionen redan idag är väldigt väl integrerad och del av en stor lokal arbetsmarknad och har ganska god tillgång till transporter, både väg, järnväg och flyg, då är det svårt att se den här omdelbara tillväxtboomen som skulle komma av en sådan här etablering. Det är ett tillskott på marginalen, säger han.

Men Ja-sägarnas främsta argument till varför Uppsala behöver en civilflygplats på Ärna är just den skjuts som näringslivet och den ekonomiska tillväxten skulle få. Förutom de 1000 jobbtillfällen som Uppsala Airport beräknar kunna skapa iom flygplatsen så kommer många andra företagare kunna dra nytta av flygplatsen. Det tror Magnus Åkerman vid Handelskammaren Uppsala län.

- För företag så vet jag att mellan 15 och 20 % av även lågprisflyget är affärsrelaterat resande. Till det ska vi också lägga den turism som kommer och går och som i så fall, om vi är duktiga på att sälja, kommer att hamna på en del av våra anläggningar här i regionen så jag vill nog påstå att det här är otroligt viktigt för näringslivet och för ekonomin i regionen.

Peter Wikström på myndigheten för tillväxtanalys har på Upplandsnytt uppdrag tittat specifikt på Ärnafrågan. Han förklarar att en flygplats kan vara en bra investering för en regions ekonomiska tillväxt med minskade transportkostnader och större arbetsmarkand. Men eftersom att Uppsala redan har det så ser han bara en fördel som ett lågprisflyg på Ärna skulle innebära för regionen:

- Nu har man Arlanda inte så långt ifrån men ska man se någon effekt som den här etableringen skulle innebära så handlar det mer om det här att bygga upp kreativa miljöer och öka regionens attraktionskraft.

Men är det tillräckligt för att det ska sluta med ett plus i slutändan?

- Nej, för det är så många andra pusselbitar som ska falla på plats.

Ett bra näringsklimat, bra stöd till entreprenörer och ett bra utbud av annan viktig samhällservice så som kultur är enligt Peter Wikström än viktigare och kan ge större effekter på tillväxten. Några egenskaper som Uppsala inte kan stoltsera med.

Men Magnus Åkerman på Handelskammaren i Uppsala län är ändå opitismistisk och ser inga risker med en civilflygetableringen.

- Den risken ligger idag på försvarsmakten och på den civila entreprenören så jag tror inte skattebetalarna i Uppsala egentligen riskerar någon större summa, kanske inte ens en krona. Om marknaden skulle säga att den inte behövs då är det på det sättet.

Någon större ekonomisk förlust för Uppsala kommun ser inte heller Peter Wikström men däremot en förlust för näringslivsutvecklingen om inte flygplatsen bär sig.

- Man tappar tempo under period där man kanske då fäster sina förhoppningar vid flygplatsen iställer för att jobba med andra satsningar för att stärka regionens utveckling. Då kan det innebära att man går miste om företagsetableringar eller annat, säger han.

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".