Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppsalahem tillbakavisar kritik från hyresgäster

Publicerat fredag 5 september 2003 kl 17.19
De nybyggda hyreshusen på Lagerlöfsgatan i Löten i Uppsala har inte mer problem än andra hus. Det säger Uppsalahems vd Åsa Hedenberg efter att flera hyresgäster klagat över problem i husen.
- Det har fungerat rätt normalt. Det är alltid inkörningsproblem i nybyggen men vi har inte haft mer problem än normalt, säger Åsa Hedenberg. Som vi tidigare berättat i Upplandsnytt så säger flera som bor på Lagerlöfsgatan att de har problem med sina toaletter för att det kommer upp slaggprodukter ur dem. Kent Andersson som är projektledare på Veidekke Stockholm AB, som har byggt husen på Lagerlöfsgatan, säger att det beror på ett konstruktionsfel i vatten och avloppssystemet. Det är olyckligt att det här har hänt, men det ska åtgärdas så snabbt som möjligt. Att det inte finns nån tvättstuga förklarar Åsa Hedenberg med att det är för att spara in pengar på nybyggnationen. De flesta hyresgäster vill ha egen tvättmaskin och inte betala för en tvättstuga. En tvättstuga är dyrt. I andra fall är den kostnaden inkluderad i hyran men på Lagerlöfsgatan får de betala 90 kronor i månaden istället om de vill utnyttja tvättsugan i grannhusen och det är en förmån för hyresgästerna att de får välja. Att de boende måste betala ett högre pris för parkeringsplatser med el även om de inte vill ha det beror, enligt Åsa Hedenberg på att de flesta vill ha el. Vi byggde först platser med el och nästa sommar kommer det finnas platser utan el. Fram till dess får vi ta en disskusion om priset med hyresgästen, säger hon. Att Hanna Zand råkade ut för två vattenläckor är beklagligt. Varför det sen blev strömlöst i en å en halv dag i den nya lägenheten och varför jouren inte hade nån nyckel till elskåpet och kunde fixa problemet, kan jag inte svara på, säger Åsa Hedenberg. Sara Junhager som har problem med sina kakelplattor i hallen säger att hon har varit i kontakt med Uppsalahem och påtalat det här, men det känner inte Åsa Hedenberg till. - Är det sprickor i kaklet så ska det lagas. Vi har haft en besiktning där vi hittat en del fel som har åtgärdats. När det gäller den här specifika hyresgästen har vi inte fått någon felanmälan säger hon. De här felen som har uppstått går på garantidtiden och vi ser gärna att hyresgästerna hör av sig till oss om de har synpunkter, säger Åsa Hedenberg. Men alla saker kommer inte Uppsalahem göra nåt åt. - När det gäller tvättstugorna så tycker jag att vi hittat en bra lösning. Det är klart att vissa kan vara missnöjda med det men vi inte ändra på, säger hon.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.