Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pressad busstabell

Publicerat onsdag 27 maj 2009 kl 05.01

I går så friade Svea hovrätt den busschaufför som stått åtalad efter den svåra bussolyckan i Rasbo 2007. Efter olyckan restes frågan om chaufförernas tajta körscheman, som många menade gjorde att de kunde känna sig tvunga att öka farten för att hinna med.

Och nu så har den här frågan, som tidigare mest tagits upp av facket, också diskuterats flitigt på högre ort. De bolag som kör åt Upplands lokaltrafik i länet, KR-trafik och Swebus, har nämligen den senaste tiden jobbat hårdare på att få till bättre och rimligare körtider för chaufförerna. Peter Nilsson är trafikchef på Swebus:

- Det stora problemet som varit är att tider i ett antal linjer inte har fungerat. Och det vi gjort för att möta upp det är att vi kopplat in förare, planeringsavdelningen och vi har haft en tät dialog med UL, mer intensifierat i år än tidigare, säger Peter Nilsson.

Frågan om tajta körtider har tidigare mest tagits upp av de fackliga företrädarna från busschaufförernas sida. Direkt efter olyckan i Rasbo 2007 lyftes frågan om körtiderna, men det blev aldrig klarlagt om det var just stress som orsakat olyckan. I stället skriver Svea hovrätt i domen att det var en rad olyckliga omständigheter som resulterade i kollisionen på 288:an. När vi pratar med några busschaufförer så visar det sig att frågan om körtider fortfarande är viktig för dem.

- Vintertid kan det vara lite besvärligt. Men vi gör så gott vi kan, säger Micke Ahlqvist.

- Vissa linjer, där är man ju pressad. Det ät tajt, jag ska stanna på varenda hållplats och jag ska dessutom köra miljövänligt. Då vet jag att det tar lite längre tid, säger Håkan Wikström.

Både ledningen på KR-trafik och på Swebus har alltså den senaste tiden jobbat mer intensivt på att tillsammans med UL få till bättre och rimligare körtider för sina chaufförer. Trafikchef Peter Nilsson på Swebus tycker att UL den senaste tiden visat en större vilja till samarbete men att det fortfarande finns saker att önska:

- Det som är vårt problem, och säkert deras problem också, är att förändringen inte går så fort som vi skulle vilja, säger Peter Nilsson.

Samarbetet går alltså bra, men när bussbolagen upptäcker saker som borde förändras i tidtabellerna, ja då kan det ta upp till ett år innan en förändring sker. Sture Jonsson är informationschef på UL:

- Ja, det där är ju ett de stora problemen när det gäller att genomföra förändringar. Det är vi nog helt överens om att det är önskvärt att vi kunde göra det på ett bra sätt så att vi samtidigt kan nå ut med information till de resenärer som då drabbas av en sådan förändring, säger Sture Jonsson, informationschef på Upplands lokaltrafik.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".