Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Symfonisynth på UKK

Publicerat lördag 6 juni 2009 kl 09.03
Manfred Mann på den analoga synthesizern minimoog Foto:Henrik Montgomery

I helgen är det premiär för Volt - en festival för elektronisk musik. På Uppsala konsert och kongress, där evenemanget äger rum, kommer det bli ett uruppförande av en symfoniorkester enbart bestående av analoga synthar.

Uppsala analogsynth-symfoniorkester repeterar stycket Vass, som är en förkortning för:

- Volt Analog Sytheziser Symphony, säger Erik Möller som har skrivit stycket speciellt för den här festivalen tillsammans med Kristofer Ulfves och Mario Pierro.

Hur långt stycket är vet de inte.

- En del av det är en viss form av improvisation, men jag gissar på att det blir en 15-20 minuter ungefär, fortsätter Möller som också kommer att dirigera orkestern på ett 40-tal personer.

- Vi ville ha en orkester. Inte bara ett vanligt band med några få personer utan det ska vara många personer på scen, men sedan har vi dessutom använt oss av ett symfoniorkesterupplägg. En synth kan ju göra vilken typ av ljud helst, i princip, men för att införa någon form av begränsning tilldelade vi olika synthar och olika personer i orkestern en given plats.

 - Så mycket har vi krävt att man ska veta var ett C ligger på klaviaturet, men sedan har vi text och ett slags grafiskt flöde där olika former indikerar hur man ska spela.

Idén kommer från Håkan Lidbo som tillsammans med de andra i P2-programmet Ström och Uppsala konsert & kongress arrangerar Volt, och syftet är att testa något som inte har gjorts förut, säger Möller, nämligen en symfoniorkester med en enda typ av instrument - analoga synthar byggda före 1983.

- Runt omkring det årtalet infördes någonting som heter MIDI. Då kom det här enkla systemet där man kunde styra synthar via datorer. Man kunde sammankoppla dem och det här med hemmastudios började växa fram.

Analoga synthar var den första typen av synthar som gjordes, på 60-talet, berättar Möller ...

- Då skapas musiken alltså av strömmar i kretsar. Exakt hur det går till tänker jag inte berätta ...

Men det är inte ettor och nollor utan likström och växelström?

- Ja, man skapar helt enkelt toner som sedan filtreras genom olika filter vilket sedan skapar de här karakteristiska ljuden.

Om Uppsala analogsynthsymfoniorkester och stycket Vass handlar om att framföra elektronisk musik på ett klassiskt traditionellt sätt så kommer man också att kunna få uppleva motsatsen på Volt, nämligen klassisk technomusik arrangerad av tonsättaren Mårten Josjö för träblåsarna i Omnibus-ensemblen, berättar Stefan Holmström som är producent på konserthuset i Uppsala.

- De spelar alltså på fagotter, horn, oboer, flöjter och en kontrabas faktiskt.

Och vilken är poängen med allt det här?

- Poängen är väl att musik är musik är musik är musik, och sedan kan man spela det på olika sätt men det är fortfarande samma musik, även om man inte kan noter.

Berit Nygren / SR Mitt i musiken
berit.nygren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".