Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gamla bussar vanligare

Publicerat tisdag 9 juni 2009 kl 06.04
1 av 3
Cecilia Carlqvist.
2 av 3
Cecilia Carlqvist.
Claes-Göran Alm.
3 av 3
Claes-Göran Alm.

Gamla stadsbussar kan bli en vanligare syn i Uppsala i framtiden. Bolaget som sköter stadstrafiken på uppdrag av kommunen vill kunna köra bussarna längre för att skona miljön och samtidigt spara pengar. Men från miljörörelsen kritiseras tankarna.

– Ska man skrota dem efter tolv år? Det är en stor miljöfråga som jag ser det. Kan man renovera upp bussarna och fräscha till dem så kanske man kan ha dem i sexton år utan att det påverkar miljön nämnvärt, säger Claes-Göran Alm, vd på Gamla Uppsalabuss.

En grön gammal trotjänare kämpar på uppför Carolinabacken. Neoplanbussen, en av Uppsalas första biogasdrivna. Nästa år faller den för ålderstrecket och ersätts med en sprillans ny.

Avtalen som reglerar stadstrafiken i Uppsala säger att bussar som går i daglig trafik inte får vara äldre än tolv år. Reserv - och förstärkningsbussar kan va ett par år äldre, men där går gränsen.

Miljöorganisationen Gröna Bilister ställer sig kritiska till bussbolagets idé att låta bussar rulla längre. Gamla motorer med höga utsläpp rimmar illa med Uppsalas mål att sänka koldioxidutsläppen i stan. Dessutom tycker organisationens VD Cecilia Carlqvist att en sådan giv knappast skulle locka fler att ta åka buss, vilket är vad Uppsala kommun vill.

– Om man har en buss som är sexton år gammal och luktar illa och såna grejer, det är intryck som människor får. Jag tror att man måste ha nya fräscha bussar liksom. Vi ska ställa om samhället till ett fossilfritt samhälle och det lyckas man inte med om man har kvar bussflottan i fyra år till. Man bör tänka igenom vad det får för effekter på miljön att spara gamla bussar, säger Cecilia Carlqvist till Upplandsnytt.

Den svenska marknaden för begagnade stadsbussar är näst intill obefintlig. Länge såldes fordonen till baltstaterna och Ryssland, men med ett ökat miljömedvetande där och tuffare tider så har även den marknaden svalnat.

Därmed är det sannolikt skroten som väntar för de äldsta bussarna med mellan 60.000 och 100.000 mil på mätaren.

Flera av dom skulle kunna gå i ytterligare några år med en renovering av såväl passagerarutrymmet som dom tekniska detaljerna. Claes-Göran Alm på Gamla Uppsalabuss ser inga problem med att justera de gamla motorerna för att hålla utsläppen i schack.

– Ja, det anser jag att man borde kunna göra. Har man en egen verkstad som vi har idag så tycker jag att man borde kunna ha någon buss som man renoverar på sidan om.

Hur tror du intresset för sånt här är hos trafikhuvudmännen?

– Det borde ju vara intressant. Om man kan få längre livslängd på bussarna så borde det bli lite bättre priser också, säger Gamla Uppsalabuss VD Claes-Göran Alm.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".