Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
ÖREGRUND

Turister ger elbrist

Publicerat onsdag 10 juni 2009 kl 05.02
Krögaren Serif Mavi blev utan el.

Utvecklingen med fler caféer och krogar i Öregrund har har lett till att elsystemet inte längre räcker till. Flera företagare har de senaste åren haft problem med svikande ström när turistsäsongen är som intensivast.

En av dem är krögaren Serif Mavi. Han minns med fasa hur hans restaurang blev utan ström precis vid middagsrushen.

-Första gången var det allvarligt för mig. Jag hade fullsatt, ungefär 200 sittplatser. Jag försökte åtgärda och bjuda på annat, berättar Serif Mavi.

Hur reagerade gästerna?

-Det blev en het och hög diskussion. Folk vägrade att betala och jag accepterade.

Står man nere vid vattenbrynet i Öregrund och blickar norrut ser man kärnkraftsreaktorerna på andra sidan vattnet, det är alltså nära till ett minst sagt rejält kraftskafferi.

Men den där mardrömskvällen förra sommaren på Serif Mavis restaurang kändes strömmen väldigt långt borta - spisarna svalnade, kylarna blev varma och ölpumparna la av. Inom loppet av några veckor blev krogen helt strömlös ytterligare två kvällar. Förutom förlorade middags- och barintäkter blev en hel del mat förstörd och Serif Mavi ställde ett skadeståndskrav på Vattenfall.

-Jag har utgått från ett snitt på mina intäkter under den perioden. Det är närmare 200.000 kronor. De var inte alls förtjusta i det, säger Serif Mavi.

Något skadestånd blev det inte. Vattenfalls ersätter bara om ett avbrott förstört inventarier - förlorade restaurangintäkter räknas inte.

På Vattenfall är man väl medvetna om problemen i Öregrund och är i full färd med att bygga om elsystemen inför årets sommarsäsong.

-Det är inte alltid vi hinner åtgärda problemen innan de uppstår. De är först när läget blir som det var förra året som vi har anledning att gå in och göra en sån här ganska omfattande åtgärd som det är frågan om,  berättar Karl-Erik Olsson, informatör,  på Vattenfall Eldistibution.¨

Men det är ju verkligen i grevens tid, det är ju flera av era kunder som tagit stryk ekonomiskt för att elsystemet varit underdimensionerat?

-Det beklagar vi verkligen, säger Karl-Erik Olsson.

-Om det är överbelastning, varför har de inte löst problemet tidigare? Det här är inte nytt. De borde löst problemet för längesen. Då hade vi inte hamnat i en sån krissituation, säger Serif Mavi.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".