Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gamla bussar får stanna

Publicerat onsdag 10 juni 2009 kl 05.19

En buss som kör i stadstrafiken i Uppsala får inte vara äldre än 14 år. Men som vi berättade igår så vill bussbolaget Gamla Uppsalabuss förlänga livslängden på bussarna. Och eftersom stan behöver fler stadsbussar och utbyggd trafik kan förlängningen av livslängden vara en lösning. Det säger gatu- och trafiknämndens ordförande - folkpartisten Anders Westerlind.
Är du beredd att åka med lite äldre stadsbussar om det är bra för miljön? Skriv här:

- Att kunna förlänga livslängden på dem och på så sätt kunna få fler bussar i trafik längre istället för att spara vore ju väldigt positivt, säger Fp-politikern Anders Westerlind.

Kommunen vill att fler uppsalabor tar bussen istället för bilen för att minska avgasutsläppen till förmån för miljön. Just nu planeras för en nytt linjenät och då behövs fler fordon. Samtidigt måste kommunen vända på slantarna med anledning av lågkonjunkturen och då kan Gamla Uppsalabuss idé komma väl till pass.

- Vi håller succesivt på att bygga ut stadstrafiken. I höst ska vi inför tre stycken stomlinjer som kommer kräva mer trafik och bland annat fler ledbussar.

Är det rätt väg att gå att köra med gamla bussar, lockar inte nya fräscha bussar mer?

- Det tror jag nog. Men om man nu ska öka livslängden på de här bussarna så kan man ändå bara göra det i ett begränsat antal år. Någonstans finns det ju en teknisk livslängd på en buss när dem tar slut. Det blir ju en åtgärd att få ut mer pengar ur systemet under ett antal år. Men självklart måste man fortsätta köpa nya bussar. Åkkomfort och sådant är en viktig parameter för att locka resenärer, säger Anders Westerlind.

På fackförbundet Kommunal, som organiserar stadsbussförarna, säger ordföranden Kim Johnsson att man inte har något emot om de äldsta bussarna fortlöpande blir kvar ett tag till. Kravet är att arbetsmiljön och trafiksäkerheten inte försämras.

I dagsläget får en stadsbuss i Uppsala ha 12 till 14 år på nacken. Om bussbolaget själva kan förlänga livstiden och samtidigt hålla utsläppen på rimliga nivåer ser gatu- och trafiknämndens ordförande inga problem med att ändra i trafikavtalen och därmed ge grönt ljus för lite äldre bussar.

- Gamla Uppsalabuss måste komma med en förfrågan om det är okej att göra det här och i såna fall måste det kunna ske ganska snabbt. Jag kan inte från min horisont bedöma hur lång tid det tar att rusta en buss men att det skulle kunna ske i år ser jag inga problem med, säger Anders Westerlind (FP), ordförande för Uppsala kommuns gatu- och trafiknämnd.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".