Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Kronåsens industriområde med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.48)

UL kan ersätta sena tåg

Publicerat måndag 24 augusti 2009 kl 04.48

Upplands lokaltrafik ser nu över möjligheterna att ersätta 23:09-tåget till Stockholm. De utreder också om det finns intresse för fler tåg som går tidigare på morgonen och senare på kvällen. Det säger UL:s ordförande, Fredrik Ahlstedt (M).
Vad tycker du om det här? Skriv din åsikt här nedan!

– Det finns en ganska stor utredning som pågår kring det här, hur man skulle kunna få en lite bättre trafik på kvälls- och kanske till och med nattrafik och tidiga morgnar. Men alltså, att kunna åka med tåg någon gång efter midnatt från Stockholm och så, det känns väl rimligt, säger Fredrik Ahlstedt (M).

Som Upplandsnytt tidigare har rapporterat har SJ dragit in på den sista avgången mellan Uppsala och Stockholm på vardagar. Anledningen är att det bara har funnits resenärer till att fylla var tjugonde stol på tåget och att lönsamheten därför har varit för dålig. Men bland resenärerna på tågperrongerna i Uppsala finns ett intresse för fler tåg på natten, även om biljetterna skulle kosta lite mer.

Så här säger pendlaren Christer Engström:
– Ja, vid något enstaka tillfälle så har jag haft ett ärende i Stockholm och skulle ha velat åka tillbaka senare och hade jag varit beredd att betala lite mer om det hade funnits senare förbindelser, men det är inget akut behov för mig personligen.

Vännerna Sofie och Sofia ser gärna att det blir fler sena tåg mellan Uppsala och Stockholm.
– Ja, absolut, det är alldeles för tidigt det sista tåget, säger Sofie.
– Jag tror att det är många som skulle tjäna på det så jag tycker också det, säger Sofia.

Skulle ni vara beredda att betala lite mer för de tågen?
– Ja.
– Ja, absolut.

Även Åsa Håkansson tycker att fler tåg på natten vore bra.
– Jag åker inte så ofta då men det vore kanske bra för de som gör det, så det tycker jag.

Tycker du att man kan ta lite mer betalt för nattågen?
– Ja, det vore väl ganska rimligt att göra det.

Tanken att höja biljettpriset och på så sätt öka lönsamheten har även slagit Fredrik Ahlstedt.
– Det är klart att det alltid är en avvägning, alla tåg skattesubventioneras i någon form på det sättet, så det gäller ju att hitta en rimlig balans där. Men hittills har det visat sig att man är beredd att betala lite mer för att åka sent på kvällen och det är möjligt att vi kan hitta en bra kalkyl där som gör att man kan få någon... En kalkyl som helt enkelt går ihop till ett bra upplägg, sa UL:s ordförande Fredrik Ahlstedt.

Sarah Bruze
Sarah.bruze@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".