Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

UL byter logga

Publicerat måndag 24 augusti 2009 kl 16.23
1 av 2
2 av 2
Angelique Blix

I samband med övergången till hösttidtabellen byter Upplands Lokaltrafik namn och blir UL. Samtidigt introduceras en ny logotype som blir den nya symbolen för all länstrafiken med tåg och bussar.
Vad tycker du om den nya loggan? Tyck till här!

-Den nya logotypen är en enklare variant, en som inte är lika färgrik och lång som det tidigare namnet Upplands Lokaltrafik har varit. Den är svart och har en rund ring med en liten prick som ska illustrera kunden i centrum, berättar UL :s marknadschef heter Angelique Blix.

Med den nya loggan läggs namnet Upplands Lokaltrafik till handlingarna, i alla fall i mer publika sammanhang. Ett lite krångligt namn som ibland missuppfattas berättar Angelique Blix. Nu är det UL kort och gott som gäller.

-Vi har till exempel väldigt många trafikområden där vi samarbetar med SL, SJ, VL där vi ofta behöver de här förkortningarna för att man ska kunna visa på kartor och biljetter och liknande att vi är UL, säger Angelique Blix.

Den nya logotypen såg faktiskt dagens ljus redan för några år sen - den var då tänkt att lansera fusionen mellan UL och stadstrafiken i Uppsala - en sammanslagning som gick i stöpet.Till en början verkade det som att arbetet med loggan var bortkastade pengar men nu kommer alltså symbolen till användning.

Prislappen för den nya symbolen är 50.000. Själva ommärkningen av fordonsflotta, hållplatsskyltar, uniformer och trycksaker kalkyleras i ett inledningskede till 100.000 kronor. Hade skiftet skett över en natt hade det handlat om miljonbelopp, UL väljer den långsamma och billiga vägen.

-I många andra stora företag byter man över en natt eller en vecka, då byter man samtliga logotyper överallt och då blir det väldigt kostsamt och man får kasta mycket material. Här kommer vi köra dubbelt under en längre tid, berättar marknadschef Angelique Blix.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".