Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ja till fortsatt utredning av spårtaxi i Uppsala

Publicerat onsdag 26 augusti 2009 kl 12.32

De ledande politikerna i Uppsala kommun säger idag JA till ett fortsatt intresse av att få regeringens pilotprojekt med spårtaxi. Detta trots att den borgeliga Alliansen är splittrad i frågan. Kristdemokraterna säger tydligt nej men eftersom de övriga partierna vill gå vidare så har man ändå majoritet i frågan. Vad tycker du om planerna? Kommentera här!

- Innan vi säger nej till någonting som regeringen har frågat oss om så ska vi utreda det ordentligt, säger kommuanlrådet Cecilia Forss (M).

Vad tycker du är fördelen med att ha spårtaxi i luften?

- Till att börja med måste det ju vara ett system som ersätter bilar, annars har det ju ingen större legitimitet, men varför det skulle vara intressant att ha det i Boländerna, det är att det finns aktiviteter väldigt många timmar varje dygn.

Uppsala kommuns styrande allians har varit mycket noga med att hålla ihop under den här mandatperioden - men i den här frågan - med dryga året kvar till valet - är de öppet oense. Kristdemokraterna vill säga nej. Kommunalrådet Gustaf von essen (KD) vill hellre se spårvagnar och tror att en sån här utredning försenar det arbetet:

- Då ska vi inte ens tänka i spårtaxitermer, hur ska staden se ut emd massa hängslingor som går överallt?

Men det som de andra partierna i alliansen - liksom den rödgröna oppositionen - sagt ja till nu är att göra en ordentlig utredning av förutsättningarna för spårtaxi här. Det var ett nödvändingt beslut om man vill vara med i matchen när regeringens utredare snart ska säge vilken eller vilka kommuner han tycker är lämpliga. Men kommunen kan komma att baka ur efter den stora utredningen om ett år även om de utses.

Ett alternativ skulle vara att dra spårtaxisystemet från resecentrum till affärdområdet i Boländerna. Det säger kommunens planeringsdirektör Carl-Johan Engström.

- Det som vetenskapliga studier har visat det är ju att systemet är det enda som kan konkurrera med bilen i framkomlighet och hastighet och det vet vi är en väldigt viktig faktor för att man ska välja kollektivtrafik. Här åker du från en hållplats till den hållpunkt du vill direkt, utan mellanlandning.

Lisa Helgesson
Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".