Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sala-Heby

Bara sju tåg per dag

Publicerat söndag 30 augusti 2009 kl 13.37

Pendlare från Heby och Morgongåva får se till att passa sina tågtider, nu har nämligen antalet avångar minskat från elva till sju per dag och så kommer det att vara under hela hösten.

Roland Back är med i Morgongåva byalag och pendlar själv till jobbet i Uppsala varje dag:

- Ja, det är klart, det blir ju svårare och svårare att pendla som arbetare inne i Uppsala, och som boende i Morgongåva så är det klart att tågtrafik är det alternativ man har till bilåkande, för att busstrfiken tar lite för lång tid för att ta sig till jobbet helt enkelt.

Ja, som pendlare från Heby och Morgongåva har man inte längre så många val när man ska ta sig till och från Uppsala. Tidigare gick tågen i stort sett en gång i timmen från morgon till kväll, men nu går de ungefär varann timme. Anledningen är att Rikstrafiken från och med halvsårsskiftet inte längre går in som medfinansiärer till tågtrafiken. Mårten Levin är vd för MÄLAB, som sköter upphandlingarna med de olika tågbolagen. Han menar att den nuvarande tidtabellen bara är en nödlösning och att det blir bättre efter mitten av december.

- Konkret för sträckan Sala - Uppsala, så innebär det att man kommer att återfå den trafiken plus en dubbeltur till, det vill säga att det kommer att vara tolv dubbelturer per dag, det vill säga tolv turer i vardera riktning.

Men hur ska ni ha råd att öka antalet avgångar i december?

- Ja, dels skjuter vi till lite pengar, man ökar alltså det årliga anslaget från regionen, från skattebetalarna i de fem länen, från 27,3 miljoner till 28,5 miljoner. Sedan tycker vi att vi har varit framgångsrika i förhandlingarna med SJ och det är väl uppenbart att de här tågföretagen och SJ i det här fallet, har hittat sätt att bedriva trafiken antagligen något billigare och kanske räknar med att de ska få lite mer resenärer än de har fått förut.

Men trots att pendlarna är glada över den extra avgången nästa år, är man kritisk till att tidtabellen ändras för ofta.

- Man bör håll turlistorna ganska stabila så att det inte blir för stora förändringar för att människor bygger sitt liv, har ett boende och vill försöka få den privata situationen att gå ihop, så att ständiga förändringar blir svårt att få ihop, säger pendlaren Roland Back.

Sarah Bruze
sarah.bruze@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".