Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oenighet om grändtrafik

Publicerat tisdag 8 september 2009 kl 12.38

Den politiska majoritetens planer på att öppna Bäverns gränd i Uppsala för biltrafik under vissa tider på dygnet väcker ont blod hos Miljöpartiet.

Kommunstyrelsens arbetsutskott bestämde i går att gå vidare med förslaget som till slut kan leda till ett öppnande av trafik på Bäverns gränd i Uppsala, där bara bussar och taxi får köra i dag.

Anders Westerlind (FP), ordförande i Gatu- och trafiknämnden, hoppas på ett öppnande.

– Vi tycker att det här bra för miljön. Att som i dag tvinga bilar att åka långa omvägar, med mer utsläpp och mer buller som följd, det är ingen framkomlig väg. Sedan har vi ju sett vissa små risker med at öppna gränden, miljökonsekvensbeskrivningen visar att det kan uppstå trängsel och det finns en risk att vi överskrider partikelgränserna i rusningstid, men det löser vi genom att bara ha bussfil i rusning och i övrig tid får alla åka där. Därmed klarar vi gränsvärderna och ökar framkomligheten. Det här blir ett mycket bra beslut, säger han.

Men det tycker inte Niclas Malmberg (MP), oppositionskommunalråd i Uppsala.

– Utsläppsnivåerna kommer att öka. Miljökonsekvensbeskrivningen som har tagits fram i det här ärendet visar tydligt att om man öppnar gränden för biltrafik så korkar man igen för kollektivtrafiken och man får en ohållbar luftsituation med direkt hälsovådlig luft, säger han.  

Frågan tas upp i kommunfullmäktige i slutet av den här månaden. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".