Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förlust i bilkrisens spår

Publicerat onsdag 14 oktober 2009 kl 10.39
VD Gunnar Winkvist.

Fordonskrisen gör att de flesta av fordonsbranschens underleverantörer kommer gå med förlust i år. Ett av de företag som drabbats i krisens spår är Smidesprodukter i Enköping, vars VD beskriver vändningen som ett tvärstopp.

Fordonskrisen gör att de flesta av fordonsbranschens underleverantörer kommer gå med förlust i år. Enligt en undersökning som Ekot har gjort är det bara knappt en tredjedel av underleverantörerna som räknar med vinst i år, trots att de har genomfört kraftiga besparingar.

Med en precision på hundradels millimeter när klipper den stora maskinen flera hål i hundratals plåtbitar. Ut rasslar de sedan för att bli delar till ett whiplashskydd i bilsäten.

Företaget Precomp Solutions i Ulricehamn är en av de underleverantörer som har drabbats mycket hårt av fordonskrisen, berättar vd:n Lars-Olof Bergsten.

– Vi har gått från 165 anställda till 115. Det blev 50 personer exakt som vi varslade. I princip en tredjedel av styrkan.

Det var "som en tsunami" när krisen slog till mot fordonsbranschen förra hösten. Så uttrycker sig chefen för en annan underleverantör i en enkät som Ekot har skickat ut.

Han skriver att alla i branschen "såg vågen komma, men ingen ville eller kunde tro att det var sant".

110 av fordonsbranschens underleverantörer har svarat på Ekots enkät om fordonskrisen. Av de svarande har 70 procent varslat personal det senaste året. Antalet anställda i företagen har minskat med mer än en femtedel på ett år.

Orderingången har mer än halverats för närmare hälften av de tillfrågade företagen, om man jämför första halvåret i år med samma period i fjol.

För företaget Smidesprodukter i Enköping blev det nästan tvärstopp, enligt vd:n Gunnar Winkvist.

– Det var ju ett dramatiskt ras ner till cirka 10-20 procent av normal omsättning. Nu ligger vi kanske på 35-40 procent, säger Gunnar Winkvist.

Knappt en tredjedel av de tillfrågade företagen räknar med att gå med vinst i år. Nästan två tredjedelar av underleverantörerna svarar att de kommer gå med förlust i år, däribland Precomp Solutions i Ulricehamn.

Detta trots både kraftiga besparingar och att företaget har fått mer än två tredjedelar av sina skulder avskrivna vid en företagsrekonstruktion.

– Vi pratar alltså här om tvåsiffriga miljonbelopp i förlust. Ungefär 10-15 procent av omsättningen blev förlusten, säger Precomp Solutions vd Lars-Olof Bergsten.

Flera av underleverantörerna trycker ändå på att den värsta fordonskrisen verkar vara över, och att det finns tecken på en viss återhämtning.

– Vi är ju i vissa avseenden tillbaka på tidigare nivåer när det gäller Volvo Personvagnar. Dock inte när det gäller Volvo lastvagnar. Där är det fortsatt lågt, 40 procent av vad det var innan vi gick in i den här krisen, säger Lars-Olof Bergsten.

Och Sven-Åke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, säger att återhämtningen kommer ta lång tid.

– Signalerna från framför allt de tunga lastbilstillverkarna är ju inte sådana att man tror på någon snabb uppgång. Om man ska tro prognoser, tillbaka på 2007 års nivå som ju då var väldigt hög i och för sig, det kommer vi att vara 2014-2015. Det kommer alltså att ta lång tid, säger Sven-Åke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

Jens Möller Ekot
jens.moller@sr.se

Research:
Johan Frisk Ekot
johan.frisk@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".