Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny översiktsplan sågas

Publicerat tisdag 20 oktober 2009 kl 05.13

I dag presenteras förslaget på Uppsala kommuns nya översiktsplan. Den ska nu ut på remiss och politikerna är inte överens.

De restriktioner som tidigare fanns när det gäller bebyggelse på landsbygden har tagits bort och miljöpartisten Niclas Malmberg menar att det kommer att leda till en sämre utveckling för kransorternas del.

– Man släpper fram bebyggelse på landsbygden helt fritt egentligen, utan några restriktioner och det gör ju att man inte får den här styrningen till kransorterna. Resultatet kommer att bli den utveckling som har varit i kransorterna med ökat befolkningstillskott kommer att mattas av, säger Niclas Malmberg (MP).

I översiktsplanen står det hur kommunen ska utvecklas på sikt, både när det gäller trafik och bebyggelser. I den nuvarande planen, som är från 2006, finns det riktlinjer för ny bebyggelse på landsbygden och det står inskrivet att den ska prövas utifrån ett brett hållbarhetsperspektiv.

Enligt Niclas Malmberg har detta inneburit att folk väljer att flytta in till kransorter, som till exempel Vattholma, Storvreta och Järlåsa, i stället för att bo avskilt ute på landet. Det här menar han gynnar orterna, men också miljön eftersom att fler får tillgång till kollektivtrafiken.

– Det är inte möjligt att göra de här enskilda prövningarna. Om vi säger så här, att du har ett generationsskifte på en bondgård, eller att du har två eller tre barn som vill bo kvar hemma på gården, då ska det finnas möjligheter att stycka av en tomt och bo kvar. Hur man mäter detta i hållbarhet, det tror jag ingen klarar av, säger Liv Hahne (M).

I det nya förslaget till översiktsplan skriver ni själva att den dominerande utsläppskällan i Uppsala kommun är trafiken och om man då får bygga ute på landsbygden så borde ju persontrafiken öka, hur går det ihop med klimatperspektivet?

– Vi har framfört att vi ska ha parkeringsplatser både för bilar och cyklar där vi har stomlinjer, alltså där bussarna går snabbt och enkelt fram och tillbaka till staden. Det spelar ju ingen roll om det bor två eller tio utanför det stråket som vi planerar, utan vi måste planera så att alla har möjlighet att ta kollektivtrafiken in till staden, säger Liv Hahne.

Sarah Bruze
sarah.bruze@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".