Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Små resecentrum planeras

Publicerat onsdag 13 januari 2010 kl 05.20
Så här se bygget av stora resecentrum ut.

Samtidigt som bygget av resecentrum pågår som bäst vid Centralstationen funderar Upplands lokaltrafik på att bygga flera små resecentrum runtom i Uppsala.

Det framgår av en framtidsskiss som Upplandsnytt tagit del av. Det handlar om att göra det enklare för pendlarna att ta sig till de stora arbetsplatsområdena, berättar UL:s informationschef Sture Jonsson.

– Exempelvis bussar som kommer från Östhammarshållet in mot stan skulle kunna gå som en cirkellinje bort mot Fyrislund, säger Sture Jonsson på UL.

En gul, en grön och en gul. Som ett pärlband brummar läns- och stadsbussarna fram hack i häl på Uppsalas gator. I Målbild 2012, som UL kallar framtidsskissen, finns en tanke om att de gula länsbussarna även ska fungera som stadsbussar på vissa sträckor inom Uppsala.

Förutom Fyrislund pekar UL ut bland annat Gränby centrum, Ekonomikum och Polacksbacken som möjliga platser för omstigningsterminaler. På de så kallade knutpunkterna ska det finnas skärmar med aktuell tidtabells- och trafikinformation, vänthall och kanske en kiosk eller butik.

Bland några pendlare som Upplandsnytt pratat med välkomnas idéerna. Många tycker det är lite krångligt att kombinera läns- och stadstrafik på väg till jobbet.

– Ofta åker jag bara länsbussen men ibland även stadsbussen. Då måste man ner på Kungsgatan och ut på stan. Det är oftast så att hållplatserna inte flyter ihop, säger Agneta Alarik från Jumkil.

– Det kan vara jobbigt att byta. Det räcker att man har en buss. Det tar väl 50 minuter från Gimo in hit till resecentrum. Ibland får man vänta 15-20 minuter på nästa buss upp till Gluntenområdet, berättar Gunilla Andersson från Gimo.

– Det är alltid praktiskt om man samordnar saker och ting så det går att utnyttja de fina trafikmöjligheterna som finns, tycker Roland Romqvist från Östervåla.

De här visionerna, går inte de stick i stäv med de satsningar som görs på resecentrum?

– Inte alls. Resecentrum, i det skick som byggs nu, behövs definitivt för byte mellan olika trafikslag till och från tåg. Däremot behöver inte alla som reser till och från sina arbeten i Uppsala åka via resecentrum, det kan till och med upplevas som en omväg att åka på det sättet. Det här skulle kunna minska antalet bussar inne på Kungsgatan till exempel, säger UL: s Sture Jonsson.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".