Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ:s resegaranti försämrad

Publicerat lördag 16 januari 2010 kl 10.09

Samtidigt som många pendlare och resenärer den senaste tiden drabbats av tågstörningar har SJ:s resegaranti försämrats.

Sedan december måste nämligen tåget vara en timme försenat innan resenären får tillbaka pengar, och då rör det sig bara om 25% av biljettpriset.

Erik Torell jobbpendlar sedan tre år tillbaka från Uppsala till Gävle och fastnade i torsdags på ett stillastående tåg efter ett stort elfel i Uppsala. Han är en av dem som inte får tillbaka pengarna fullt ut:

 – Jag tycker att SJ är snåla. Det var bättre förr, säger han.

SJ för ingen offentlig statistik över tågens punktlighet på sträckan Gävle-Uppsala-Stockholm, som många pendlare åker. Men Erik Torell och andra pendlare vi pratat med berättar att det varit stora problem under vinterhalvåret.

 – Det är EU som har bestämt vilka regler som ska gälla i den nya resegarantin och vi har valt att följa den, säger Ulf Wallin biträdande presschef på SJ

 – Det här är dåligt av SJ, säger Erik Torell från Uppsala.

Linnea Ericsson
linnea.ericsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".