Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Arlanda

Motor började brinna

Publicerat söndag 17 januari 2010 kl 07.49
Så här såg det ut på Arlanda i går när planet körde av startbanan. Foto: Scanpix.

Orsaken till att ett plan körde av startbanan på Arlanda flygplats under lördagen var att det började brinna i vänster motor, uppger Statens haverikommission. Delar av motorn hittades på marken.

Ombord fanns drygt 170 personer och planet blev stående i snön efter cirka 150 meter på startbanan.

– Med ledning av de intervjuer vi gjort med besättningen och även vissa filmsnuttar som finns tillvaratagna så kan man konstatera att något sker med vänster motor direkt efter start. Det kommer en eldsflamma ur vänster motor. Vi har också hittat delar av motorn på olycksplatsen. Vi vet fortfarande inte vad som hänt inne i motorn. Det vi vet är att motorn tappat effekt och på grund av den girtendens som flygplanet så har det åkt av banan och sedan stoppats av besättningen, säger Stefan Christensen, utredningschef på Statens haverikommission.

Kunde det blivit någon allvarligare incident än vad det blev?

– Det är tillräckligt allvarligt, att ett flygplan går av banan. I det här fallet blev inga passagerare skadade och flygplanet verkar, med undantag av motorn, vara relativt helt. Vad som skulle ha hänt om det inträffat i ett senare det kan vi inte spekulera i, säger Stefan Christensen, utredningschef på Statens haverikommission.

Har planet varit inblandat i någon incident tidigare?

– Vad vi vet i dag så har det inte varit några tekniska problem med planet i närtid.

Flygplanet, en Airbus 300 med destination Teheran, bärgades vid halv två-tiden natten till söndag och under tidiga morgonen kunde banan användas igen. Det kommer dröja ungefär ett år innan Haverikommissionen är färdig med sin utredning.

– Utredningen blir relativt omfattande. Både flygplanstillverkare och motortillverkare ska kontaktas. Planet är tillverkat i Europa men har amerikanska motorer, och det gör att det blir många inblandade i utredningen, berättar Stefan Christensen.

Erik Thyselius
erik.thyselius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".