Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hastighetsgränser utvärderas

Publicerat onsdag 27 januari 2010 kl 05.19
Foto: August Bergkvist/SR

Nu börjar effekterna av de senaste årens hastighetsförändringar att märkas runtom i Uppland. Den nya 80-sträckan mellan Heby och Tärnsjö är ett exempel som både trafikanter och ordningsmakten är nöjda med.

- Det här är en väg som sommartid hade begränsningen 90 och vintertid begränsningen 70. Idag har man en och samma hastighet året runt. Det går lite lugnare, det är lite mera harmoni. Förhoppningsvis ska vi märka det här i olycksutvecklingen, säger poliskommissarie Pär Halldén.

En långtradare svänger ut och accelererar norrut. Står man vid vägkanten en stund upptäcker man snabbt att de tunga fordonen är ett mycket vanligt inslag på riksväg 56. Med tanke på att vägen stundom är både kurvig och smal så är det de stora som i praktiken håller i taktpinnen. Sedan 2008 har Vägverket justerat hastigheten på flera uppländska vägarna, mest har det handlat om sänkningar. Just nu utvärderas de här åtgärderna. Att sätta rätt hastighet på en väg är inte en enkel ekvation, det är mycket att ta hänsyn till förklarar trafikpolischefen Pär Halldén.
- Det handlar inte bara om vägens standard. Det handlar även om vägens utformning. Hur förlåtande är miljön om olyckan skulle vara framme? Dessutom finns en annan faktor att ta hänsyn till: det är ju bilisternas acceptans att det här är en rätt hastighet. Helst vill vi se att hastigheterna är rätt ur båda aspekterna, både vad vägen tål och vad bilisten accepterar, säger Pär Halldén.

Vägverksmontörer med hastighetsskyltar i famnen var förr ett säkert tecken på att sommaren eller vintern stod för dörren längs 56:an. Hösten 2008 drogs skruvarna åt för gott i skyltstoparna, sedan dess är det 80 som gäller. Och det är inte bara trafikpolisen som tycker att den nya hastighetsgränsen blev bra, det tycker även folket i trakten.
- Det syns ju när man åker till Heby. Det har blivit lite lugnare om man säger så, säger Bengt-Olof Bohm bosatt i Kerstinbo.

- Det var ju vintertidsbegränsning först, då var det 70 och det kändes lite lågt. Sen har man lagt till 80 och det känns mycket bättre, säger Hans Olsson från Tärnsjö.

Märks det stor skillnad på trafikrytmen?
- Det känns bättre nu när det är 80 än när det var 70. Då var det högre hastighet överlag och mer omkörningar, farliga omkörningar, säger Hans Olsson.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".