Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Banverket beklagar

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 10.00

Uppdaterad 16:35
När det som den här vintern är många förseningar i tågtrafiken, klagar tågresenärer ofta på bristande information, och den senaste tiden har det varit värre än vanligt.
Hur tycker du att tåginformationen fungerar? Skriv här nedan:

Banverkets informationssystem har inte alls fungerat vid flera tillfällen. Så var det till exempel på tisdagsmorgonen, då varken skyltar eller högtalarutrop fungerade på Uppsala central. Informationsbristen har förvärrat läget får många av de resenärer som drabbats av de stora tågförseningarna.

Ute på stationen stod det på morgonen "tillfälligt avbrott" på skärmarna, samtidigt är högtalarsystemet ur funktion. Det kunde man se på informationstavlan inne i stationsbyggnaden, som är den enda som fungerade.

- Det är helt hopplöst. Inga tåg har gått i tid på jättelänge nu. Informationen är under all kritik, säger en resenär.

- De borde ha bättre koll på vad som hänt, hur lång tid det tar, så att man kan välja ett annat alternativ kanske, säger en annan.

Karl Åkerlund är chef för trafikinformation vid Banverket och besvarar kritiken.

 – I och med att det har varit mycket störningar i infrastrukturen har vi haft väldigt hög belastning på informationssystemen.

 Är systemen underdimensionerade?

 – Ja, det är faktiskt det vi har sett och vi jobbar för att utöka med en ny och kraftfullare server. Och det är samma problem med utropen, det har blivit överbelastat. Där har vi nu i dag uppdaterat med en ny server, så vi hoppas att vi har full kapacitet och kommer att få mycket mindre störningar.

 – Jag kan bara beklaga. Vi vet att det är undermåligt i dag. På längre sikt, ett par år, så tror jag att vi har ett mycket tillförlitligare system. Fram till dess är vi inte heller nöjda med att det ska vara sådana här störningar, utan vi ska få det att fungera så bra som möjligt. Självklart har resenärerna all anledning att vara missnöjda. Vi ska leverera det här mycket bättre.


Ulla de Verdier
upplandsnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".