Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågdörrarna ännu olåsta

Publicerat fredag 5 februari 2010 kl 06.15
1 av 2
Låsningen av tågdörrarna dröjer. Foto: August Bergkvist / SR
2 av 2
Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ

Två veckor efter dödsolyckan på Uppsala Central körs många tåg fortfarande med olåsta dörrar.
Att låsningen dröjer beror på en intressekonflikt mellan resenärernas och växlingspersonalens säkerhet.      
   

-Det är lika viktigt för oss att vår personal likväl som resenärerna inte utsätts för någon fara. Det här är ett dilemma som vi hålller på och utreder, säger SJ:s biträdande presschef Ulf Wallin till Upplandsnytt.

Det var i slutet av januari som en kvinna försökte ta sig ombord en av Uppsalapendelns sena eftermiddagsavgångar. Tåget hade sakta börjat rulla i väg mot Stockholm när kvinnan kom springandes och fick upp en dörr, tog sig halvvägs ombord men fastnade, ramlade av och skadade sig så allvarligt att hon senare avled.
Av SJ: s alla tåg är det bara på de lokdragna, som exempelvis Uppsalapendeln, som dörrarna är olåsta i låga farter. Och trots riskerna för passagerarna är det här helt i sin ordning rent juridiskt. Det handlar om säkerheten för de som kopplar ihop vagnarna till tåg på bangårdarna.

-Växlingspersonalen måste kunna stå ute på tågen när vi kopplar av och till vagnar från varandra. De har ett fotstöd som de står på för att se till att den här kopplingen kan ske. De måste då ha möjlighet att gå in i tåget om något händer, säger Ulf Wallin.

Varför tillåts det ta sån tid, det låter som de regler ni följer är lite ålderdomliga?

-Det kan man tycka. Det borde inte ta sån här tid. Det här är en gammal internationell regel från internationella tågunionen UIC. Det är två problem som kolliderar med varandra.

Tågexperterna försöker nu komma fram till någon form av kompromiss som ska fungera säkerhetsmässigt både för resenärer och växlare. Rent tekniskt handlar det, enligt Ulf Wallin, inte om några dyrbara ombyggnationer utan om omprogrammeringar av dörrsystemet.
Att resenärer försöker ta sig ombord på rullande tåg förekommer ganska ofta, trots att det är förenat med stor fara, och olyckor har skett tidigare.

-Säkerhetsaspekten är jätteviktig och vår ambition är att dörrarna ska låsas framöver.

När kan man som resenär förvänta sig att det här är fixat, handlar det om veckor, månader eller år?

-Nej, år kan jag utlova att det inte blir. Vi avvaktar den här polisutredningen som är igång och den kommer nog att påskynda det här beslutet. Det är svårt att garantera, men under det här året ska absolut ett beslut vara taget, säger Ulf Wallin på SJ.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".