Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS-anställda oroliga

Publicerat tisdag 9 februari 2010 kl 10.13
1 av 2
2 av 2
Sven Cahier. Foto:Matilda Hector.

Det var stor oro idag på SAS på Arlanda efter besked att företaget måste spara 2 miljarder kronor och skära ner på 650 tjänster.

Det nya sparbeskedet gäller utöver de 3000 tjänster som ska dras in i och med sparprogrammet från i höstas. SAS redovisar en förlust före skatt på 1,5 miljard kronor för sista kvartalet förra året.

– Det är klart att inom administrativa led så börjar de förstå det här nu och är klart oroliga, säger Sven Cahier, ordförande vid tjänstemannaförening på SAS på Arlanda.

Hur går snacket?

– Det finns en förståelse för att företaget måste kostnadsanpassa sig ytterligare alltså minska sina kostnader, men det är klart att när det drabbar en själv, då är det tungt.

SAS har under flera år varit krisdrabbat och måste återigen skära ner på personal för att klara sig. Trots att det främst är den administrativa personalen som nu kommer drabbas av nedskärningarna, så märktes också en oro bland SAS markpersonal vid incheckningen idag när Sveriges Radio Uppland besökte Arlanda.

Ingen av de anställda ville ställa upp på en intervju eller gå ut med sitt namn i radio. Men en av de anställda vid incheckningen berättade att han har förståelse för att man måste skära ner, men sa samtidigt att han oroades över att så många unga som jobbat på SAS försvunnit de senaste åren på grund av nedskärningarna.

Sven Cahier som är ordförande vid tjänstemannaföreningen på SAS på Arlanda förklarar vad nedskärningarna kan innebära långsiktigt för företaget.

– Sedan 2002 har vi haft en fortlöpande kostnadsanpassningsprocess. Med personalminskningar, med organisationsförändringar. Det har pågått och det pågår fortsättningsvis också och jag tror inte heller det stoppar med det här heller.

Vad behöver SAS göra för att det ska gå bättre?

– När det gäller SAS, vi går ju dåligt, men det gör ju många andra flygbolag med oss. Hela branschen går ju brakförlust kan man säga. Passagerarna betalar inte den kostnad som idag finns. Och då finns det två möjligheter och det ena är att höja priset och det andra är att sänka kostnaderna.

Matilda Hector
matilda.hector@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".