Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ inför perrongvakter

Publicerat måndag 15 februari 2010 kl 04.44
1 av 2
2 av 2
Ulf Wallin

Från och med idag kommer det att finnas väktare på Uppsala Centralstation. Upplandsnytt har tidigare rapporterat om att det sker en hel del olyckor på perrongen på Uppsala Centralstation när resenärer försöker hoppa på rullande tåg.

– Situationen, vi bedömer att den är så pass kaotisk nu, det är så många resenärer som försöker tränga sig upp på tåg som redan är på väg att gå. För att skydda både resenärernas säkerhet och vår säkerhet, måste vi ha vakter där som försöker lugna ner det här, säger Ulf Wallin, presschef på SJ.

Ni har haft vakter tidigare, varför tog ni bort dem?
– Vi hade det efter semestern förra året, då hade vi vakter under en period och sedan lugnade det ner sig lite grann. Men nu är det extra jobbigt och det har väl med den här kylan, långvariga kylan, så har det blivit en del förseningar och stök kring Uppsala. Det har ju ökat den här stressnivån ytterligare bland resenärerna. 

Värst är situationen under rusningstrafiken på morgonen och eftermiddagen och enligt Ulf Wallin sker det för tillfället nästan dagligen incidenter i Uppsala när resenärer försöker hoppa på rullande tåg. Senast i torsdags höll en av tågpersonalen på att bli avkastad från ett tåg, när en resenär försökte tränga sig förbi in i tåget. Vakterna som SJ hyr in kommer därför främst att stå vid den sista tågvagnen för att lugna ner de resenärer som kommer inspringande i sista sekund.

Ulf Wallin tror inte att fler tåg för att undvika stress bland resenärerna skulle minska incidenterna. Men att hyra in väktare för att få lugn på perrongen i Uppsala kommer att kosta en del för SJ. Men hur stor kostnaden kommer att bli vet Ulf Wallin inte i nuläget.
– Det är svårt att säga. Självklart medför det här rätt stora kostnader. Men säkerheten går främst för oss.

Men ni har inte tänkt utbilda er personal i att hantera det här i stället?
– Personalen är väl utbildad, de har ett säkerhetsansvar. Trettio sekunder innan avgång, då sker avgångssignalering just för att tåget ska gå i tid. Personalen är utbildad att lugnt och städat berätta för folk som kommer rusande att tyvärr tåget har avgått nu och det gör de. Vad det handlar om är att resenärerna struntar i de här säkerhetsreglerna. Du kan jämföra, om man stänger gaten på Arlanda att folk skulle kasta undan SAS personalen och tränga sig genom gaten. Det är ungefär det beteendet vi har i Uppsala just nu, säger SJ:s presschef Ulf Wallin.

Matilda Hector
matilda.hector@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".