Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Korta skoldagar lockar

Publicerat onsdag 17 februari 2010 kl 06.42
1 av 3
Jacob och Simon vill börja på Jensen.
Kajsa Wejryd.
2 av 3
Kajsa Wejryd.
Anders Lovén, universitetslektor
3 av 3
Anders Lovén, universitetslektor

När eleverna väljer gymnasium är det vilka program som finns som avgör, men marknadsföringen och reklamen kan också ha en stor påverkan, det visar en studie från Malmö Högskola. Jensen Gymnasium i Uppsala är den friskola som ökat mest i år.

-Först var jag inte så sugen på att gå där, men sen var jag på ett öppet hus och då berättade de om schemat och maten och allt sånt där. Hur de har delat upp lektionerna och att man får långa sovmorgnar och korta dagar och sånt, berättar Jacob Angeldal som idag går i nian på Gränbyskolan.

Hans kompis Simon Asplund har också sökt till Jensen.

-Det verkar som en skön skola. Fräscht och sånt. Sen vet jag att många kompisar ska gå där och jag gillar också schemat. Det är skönt att man har långa lektioner och slutar tidigt, säger Simon.

Förutom maten och sovmorgnarna så var det närheten till stan och de fina lokalerna som lockade Jacob Angeldahl och Simon Asplund när de gjorde sitt förstahandsval. Men en annan viktig faktor var att skolan inte styrs av kommunen.

I år har Jensens gymnasium fått in 130 ansökningar jämfört med 49 förra året. Men skolan vill inte kommentera varför man ökat i populäritet, men rektorn Mikael Carstensen säger till Sveriges Radio Uppland att det inte beror på någon förändring i marknadsföringen.

Kajsa Wejryd som är chef för de kommunala gymnasieskolorna i Uppsala kommun tror däremot att marknadsföringen spelat en stor roll i ökningen, men också att skolan har ett program med inriktning på beteendevetande som lockar flera elever. Kajsa Wejryd är orolig över att allt fler elever söker sig till de frisående gymnasieskolorna och säger att man på kommunen samarbetar med marknadsförare och gör allt för att vända trenden.


-Vi gör allt vad vi kan för att visa att vi har en utbildning som ger goda resultat. Det arbetet pågår hela tiden, säger Kajsa Wejryd.

Anders Lovén som är universitetslektor vid Malmö högskola har gjort en studie om hur elever väljer till gymnasiet. Han säger att den social bakgrunden och det individuella intresset spelar en stor roll. Men han tror också att marknadsföringen är en viktig faktor när eleverna bestämmer sig för program och skola.

-Budgeten för marknadsföring har ökat betydligt. Vi vet också att marknadsföringen blivit både fräckare och mer aggresiv. Vi måste vaccinera eleverna för att kritiskt kunna förhålla sig till all den här informationen och reklamen som väller över dem, säger Anders Lovén.

Matilda Hector
matilda.hector@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".