Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen kompensation till Upptågetpendlare

Publicerat torsdag 11 mars 2010 kl 06.38
1 av 3
Anna Brynolfsson. Foto: Alexander Gagliano/SR
2 av 3
Anna Brynolfsson. Foto: Alexander Gagliano/SR
Sture Jonsson, UL. Foto: August Bergkvist/SR
3 av 3
Sture Jonsson, UL. Foto: August Bergkvist/SR

Upplands lokaltrafik kommer inte att kompensera sina Upptåget-resenärer som SJ och SL har gjort efter den senaste tidens tågstörningar.

Detta trots att februari månad är den i särklass sämsta trafikmånaden för Upptåget sedan sträckan förlängdes år 2006.

SJ har ju till exempel valt att erbjuda pendlare ett helt månadskort gratis, men UL väljer att i stället satsa på bättre information.

Anna Brynolfsson åker varje dag med Upptåget från Upplands Väsby till Uppsala.

 – När man har bokat möten på jobbet så har man fått säga att 'jag kommer till klockan åtta, men man vet aldrig när tåget går'.

Vad har det inneburit för dig?

 – Det blir svårt att få ihop sitt liv, både yrkesliv och privatliv.

Enligt färsk statistik från Upplands lokaltrafik så ställdes hela 176 avgångar med Upptåget in under februari. Det är nästan nio procent av det totala antalet avgångar förra månaden. Hur många tåg som dessutom kom för sent till de olika stationerna på sträckan finns det just nu ingen statistik på, men UL uppger att februari var den i särklass svåraste trafikmånaden för Upptåget sedan 2006, med många förseningar.

Både Storstockholms lokaltrafik och SJ har efter problemen under februari valt att kompensera sina resenärer på olika sätt. T ex kan SJ:s pendlare få ett månadskort gratis och SL-resenärerna får rabatt på ett månadskort.

Men Upplands lokaltrafik väljer att inte följa SL:s och SJ:s exempel. I stället ska UL satsa mer pengar på bättre information till resenärerna i framtiden.

 – Ja, det är den väsentliga biten som våra resenärer redan nu kan märka skillnad på. För nu kan vi uppdatera informationen på vår hemsida, till exempel, ända fram till 22 på kvällarna. De resurserna hade vi inte tidigare, säger Sture Jonsson.

Men ska inte informationen redan vara bra från början?

 – Den kan bli bättre och nu har vi tagit krafttag för att verkligen förbättra den delen.

Sture Jonsson menar att UL:s resegaranti kompenserar bättre än den resegaranti som SJ och SL har, och därför behövs inte samma typ av kompensation nu i efterhand. Dessutom säger han att Upptåget-resenärerna inte drabbats lika mycket som de andra. Men det argumentet håller inte, tycker Upptåget-pendlaren Anna Brynolfsson.

 – Jag har köpt mitt årskort och det kostar bra mycket pengar, och jag har inte fått valuta för pengarna. Det är ungefär som om jag kommer tillbaka med en trasig diskmaskin, och så säger affären 'nja, men kunden före dig hade en ännu mera trasig diskmaskin, så vi bytte hans men inte din'. Det blir absurt.

Vad skulle vara rimligt? Ett gratis månadskort?

 – Jag tror inte det behövs så mycket egentligen. Det är mera principen, säger Anna Brynolfsson.


Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".