Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ja till civilt flyg

Publicerat fredag 19 mars 2010 kl 05.19

(uppdaterad 13.30)
Länsstyrelsen ger tillstånd till civil flygtrafik på Ärna flygplats. Efter två års arbete med miljöprövning ges det beskedet i dag. Vad tycker du om länsstyrelsens beslut? Skriv här nedan:


-Givetvis är detta ett historiskt ögonblick då vi konstaterar att villkoren i huvudsak är förenliga med den verksamhet bolaget avser bedriva, säger Mattias Sjölund, Uppsala Airport AB i ett pressmeddelande.

Enligt länsstyrelsen gäller tillståndet för flygplatsverksamhet med högst 4 300 flygrörelser i militär luftfart per år, varav högst 700 flygrörelser med flygplan JAS 39 Gripen samt högst 23 400 flygrörelser i civil luftfart per år, varav högst 15 000 flygrörelser med tunga flygplan.

Flygplan i civil linjeflygfart får under de första fem åren starta och landa vid flygplatsen under måndag - fredag kl. 06.00 - 23.00 och mellan 07.00 och 23.00 på helgerna.

Flygplan i civil linjeflygfart får dock i undantagsfall, om detta krävs till exempel på grund av förseningar eller av flygsäkerhetsskäl, landa efter kl. 23.00. Från de sjätte året  får flyg starta och landa fram till klockan 22.

Försvarsmakten har tidigare sagt att flygtrafik även efter klockan tio på kvällen måste tillåtas och att det annars inte finns några ekonomiska möjligheter att driva flygplatsen.

Försvarsmakten har heller inte fått tillstånd att starta verksamheten direkt, oavsett överklaganden, något den ville. 

- Det är på grund av ärendets karaktär och att det är så många som haft negativa synpunkter på flygningarna. Det vore ett hån mot dem att beslut något såndant säger Roger Gustavsson på länsstyrelsen. 

Enligt länsstyrelsens beslut ska också försvarsmakten vidta bullerdämpande åtgärder i de bostads-, vård- och undervisningslokaler som utomhus exponeras för bullernivåer från flygplatsverksamheten om  55 dB(A) eller därutöver. Enligt Roger Gustavsson på länsstyrelsen kommer 60 hushåll att påverkas av bullret.

Det är förstås en mycket het fråga som i dag fått sitt första avgörande. Ska man tillåta utökning av flygtrafik och göra den mer lättillgänglig samtidigt som vi talar om ett allvarligt klimathot och om att vi måste dra ner på våra miljöutsläpp? En avvägning som länsstyrelsen haft att göra är om ett beviljat tillstånd kan förenas med sådana villkor att miljöpåverkan får anses acceptabel.

Det är försvaret som står för ansökan, och ansökan är gjord med avsikt att sälja delar av marken på Ärna till bolaget Uppsala Airport, för att bolaget sedan ska driva civilt lågprisflyg på området. Genom markförsäljningen, och genom att i stället hyra in sig hos Uppsala Airport, skulle försvaret spara in på sina kostnader.

Men en hel del har hunnit hända sedan ansökan lämnades in för två år secan. Då var försvaret i färd med att avveckla verksamheten på Ärna, secan dess har försvaret svängt och nu betraktas Ärna vara av mycket stor vikt för det svenska flygvapnet. Det finns källor som Upplandsnytt talat med som menar att försvaret inte längre är lika angeläget att sälja mark till ett privat företag och göra sig beroende av det. Försvaret har också tagit tillbaka de varsel som lades om ytterligare uppsägningar på Ärna.

Länsstyrelsens beslut i dag är ingen slutpunkt. Beslutet kommer att överklagas, och då kommer ärendet att avgöras av regeringen, och därefter kan man också söka prövningsrätt hos regeringsrätten.

Mårten Nilsson
marten.nilsson@sr.se

Lisa Helgesson
lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".