Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Politiker använder sociala medier fel"

Publicerat onsdag 9 juni 2010 kl 11.40
Bloggaren "Emma Opassande", eller Emma Marie Andersson som hon egentligen heter. Foto: Anders Ljungberg/SR

Många lokalpolitiker använder sig av sociala medier, men de flesta gör det på helt fel sätt, menar några av Sveriges högst rankade politiska bloggare.

En majoritet av de 57 kommun- och landstingspolitiker i länet som svarat på en enkät Upplandsnytt skickat ut uppger att de kommer att vara politiskt aktiva på sociala medier som bloggar, Facebook och Twitter och att de kommer försöka nå väljare den vägen.

En av länets politiker som är aktiv på sociala medier på nätet är Uppsalapolitikern Ebba Busch (KD).

– Dels använder jag det för att kommunicera den politik jag står för och jobbar väldigt hårt för att jag som politiker ska vara mer tillgänglig, för det upplever jag som att människor tycker är ett stort problem att politiken är svår att komma åt. Därför använder jag sociala medier för att folk lättare ska kunna komma i kontakt med mig, säger Ebba Busch (KD).

Henrik Oscarsson som är statsvetare menar att det är svårt att nå nya väljare på det här viset. Att det blir mer som en klubb för inbördes beundran?

– Det kan jag delvis hålla med om. Men jag använder mycket bloggen och Facebook som en förlängning efter något jag gjort. Om jag varit ute och mött människor så finns det en möjlighet för dem att knyta an till mig vidare.

Många lokalpolitiker använder sig av sociala medier, men de flesta gör det på helt fel sätt, menar några av Sveriges högst rankade politiska bloggare. En av dem är Piratpartiets "Emma Opassande".

– Vi pratar om megafonpolitik. När man ställer sig och "megafonar" på ett ställe, så kanske folk lyssnar men det uppstår ingen dialog.  Då har man inte utnyttjat det sociala i mediet. Det är det sociala som är grejen, att man pratar med varandra, säger "Emma Opassande".

Mediestrategen Brit Stakston, håller med. Hon menar att många politiker riskerar att missa målet med sina insatser i de sociala medierna, för att de fokuserar på fel saker.

– Man använder sociala medier som ren marknadsföring. Man är ute efter en röst i slutet av september, säger hon.

När Sveriges Radio granskat lokala politikers bloggar runt om i landet, visar det sig att det är mest okommenterad partiinformation som publiceras. Dialog är ovanlig.

Vänsterpartisten Ilona Szatmari Waldau i Uppsala ber om kommentarer på sin blogg, men hon får in få. Hon säger att hon sällan hinner söka upp evenuellt väljare på andra sätt på nätet:

– Jag skulle verkligen vilja ha tid till det, men det har jag inte. Jag måste ju träffa väljarna ansikte mot ansikte också, säger hon.

Lars Svensk, kristdemokrat i Tierp kommer inte att använda sig av sociala medier i valrörelsen. Han tror att man kan missa vanlig kommunikation på det här viset.

– Jag är lite orolig att de här processerna gör att folk tappar dialogen, att kunna konversera med varandra på rätt, säger Lars Svensk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".